22. MARTS 2017

Tal om dåb

Dåb2.jpg

Nye taler viser, at 71,7 % af børn med forældre af dansk herkomst bliver døbt. Foto: folkekirken.dk

Den folkekirkelig virkeligheden er broget med stor variation fra sogn til sogn. Derfor er oplevelsen af, hvad der er vigtigt, heller ikke ens fra Gedser til Skagen. Sådan opsummerer Per Damgaard Pedersen, styregruppeformand for Folkekirkens Dåbsinitiativ, debatten om dåbstal, der har kørt den sidste uge.

- Nogle steder oplever man ikke de store udsving, mens dåbstallet i andre sogne falder mærkbart. Og det er de fleste. Ser man det lidt fra oven, tegner der sig et klart billede af landet som helhed: Hen imod 3 ud af 10 børn af danske forældre bliver ikke døbt, siger han til Kristeligt Dagblad i dag.

Fakta om dåb

Fakta om dåbstal
Ifølge Folkekirkens Videns- og Uddannelsescenter bliver der døbt færre børn af dansk herkomst end tidligere.

• I 2004: 80,3 %
  • I 2017: 71,7 %

Kilder: Kristeligt Dagblad og Folkekirkens Videns- og Uddannelsescenter.

Per Damgaard Pedersen håber, at folkekirken igen kan lære af hinanden for at vise at dåben stadig er relevant for nutidens forældre og børn.

- For få år siden var der ikke noget, der hed børnekonfirmander eller spagettigudstjenester. Men nogen fik en god idé, og så lærte andre af den og idéen bredte ud. Dette er også historien bag babysalmesang.  Gad vide, om ikke vi kunne lære hinanden, hvordan man kan vise, at dåb er relevant? Sådan at vi kan give forældre et input, de kan bruge, når de skal finde ud af, om det giver mening at døbe deres børn, siger han.

#Dåb