4. JANUAR 2017

Menighedsrådene har fået styr på APV'en

Arbejdstilsynet offentliggør løbende en statistik for, hvad der kommer ud af de mange tilsyn, der udføres. Her kan man se, at menighedsrådene er blevet bedre til at huske at gennemføre arbejdspladsvurderinger (APV) med medarbejderne

Af: Alex Kjær

Over de sidste fire år er der sket et stort fald i antallet af påbud fra arbejdstilsynet til sogne og kirkelige arbejdspladser. Landsforeningens formand for Udvalget om Personale, Lone Wellner Jensen, siger om tallene:

- Faktisk er faldet så stort, at sognene nu ligger under gennemsnittet for påbud hos danske arbejdspladser generelt. Det er meget positivt og viser, at menighedsrådene tager deres rolle som arbejdsgivere alvorligt.

Arbejdstilsynet offentliggør tal for branchegruppen ”religiøse institutioner og foreninger”, som fortrinsvis består af sogne i folkekirken. I 2012 var der påbud til 20 procent af de sogne, som via stikprøve fik besøg af tilsynet. i 2016 er procenten for APV-påbud hos danske arbejdspladser generelt 13. Og altså endnu lavere hos sognene.

#Ledelse