2. MAJ 2016

Søren Abildgaard: Folkekirkemødet skal gøre os klogere på hinanden

6. maj inviterer Landsforeningen af Menighedsråd til Folkekirkemøde sammen med Grundtvigsk Forum, Indre Mission og de folkekirkelige ungdomsorganisationer. Mødet er det første af sin art

folkekirkemøde.jpg

Faldende dåbstal, globalisering og traditionstab. Folkekirken har sine udfordringer, og derfor er det på tide med et debatmøde med de involverede, mener formand for Landsforeningen af Menighedsråd, Søren Abildgaard, der er en af initiativtagerne bag et nyt Folkekirkemøde:

- Det er blevet tydeligt, at der er et stort behov for et uformelt forum, hvor man, på tværs af folkekirkelige strømninger, kan drøfte kirkens udfordringer og dele erfaringer fra det lokale kirkeliv.

Alle er velkommen
Folkekirkemødet tager udgangspunkt i fire af de mest aktuelle temaer, med oplæg og paneldebat mellem en række udvalgte præster, forskere repræsentanter for folkekirkelige organisationer. Også folkekirkemedlemmer og andre interesserede er indbudt til at deltage i debatten:

Folkekirkemødet

Folkekirkemødet er gratis og finder sted under festivalen Himmelske Dage, i Københavns Universitets festsal, fredag den 6. maj kl. 10.00-17.15.

- Det har været vigtigt for os, at Folkekirkemødet skal være åbent for alle og ikke kun være for folkekirkens elite. Ligesom vi har forsøgt at sammensætte bidragsyderne, så de dækker bredt kirkepolitisk.

Ikke et beslutningsorgan
Når man tidligere har drøftet folkekirkens styringsstruktur, har der ligget et forslag om, at kirken skulle have et nationalt styringsorgan og i medierne er folkekirken ofte blevet kritiseret for ikke at have en fælles holdning. Men det er Folkekirkemødet altså ikke et tilløb til, forklarer Søren Abildgaard:

- Det handler ikke om, at folkekirken skal have en fælles stemme. Jeg tror der er mange forskellige svar på de fælles udfordringer, og det er også derfor, at Folkekirkemødet skal bære præg af mangfoldighed fremfor enighed.”

Foruden Landsforeningen af Menighedsråd, står også Grundtvigsk Forum, Indre Mission og FDF som repræsentant for de folkekirkelige ungdomsorganisationer, bag initiativet omkring Folkekirkemødet.

Det første Folkekirkemøde
Folkekirkemødet er det første af sin slags, og arrangørerne er spændt på, hvad det vil bringe med sig.

- ”Folkekirken har nogle fælles udfordringer vi skal forholde os til, men jeg tror at der findes forskellige svar til, hvordan de bedst muligt løses. Det vigtige er, at vi går klogere fra mødet, og at folk er blevet provokeret eller har fået inspiration til, hvordan man kan arbejde med det lokale liv ude i menighederne.”

#Folkekirkemødet #Medlemsmøder