19. SEPTEMBER 2016

Ny arbejdsmiljørådgivning i folkekirken skal skabe tryghed

Nu kan sogne få hjælp til både store og små spørgsmål inden for arbejdsmiljø

Af: Eva Strøm

Folkekirkens Arbejdsmiljøråd og Kirkeministeriet står sammen om et pilotprojekt, der skal yde rådgivningsstøtte inden for arbejdsmiljøområdet til folkekirkens arbejdspladser. Den nye arbejdsmiljørådgivning skal foreløbig frem til 2020 hjælpe både menighedsråd, ledere og medarbejderne med at få styr på arbejdsmiljøet. Det er der brug for, fortæller Hans Hjerrild, der er daglig leder i det nye Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning:

Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning

Bevillingen til Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning løber foreløbig indtil 2020. Bag projektet står Folkekirkens Arbejdsmiljøråd og Kirkeministeriet – og projektet finansieres med 2,5 millioner af Fællesfonden. Man kan allerede nu købe rådgivning. Enten via en abonnementsordning på sogne- eller provstiniveau – eller som enkeltopgaver.

Læs mere om den nye rådgivning her

- Startskuddet til rådgivningen kom med den store undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø i folkekirken i 2012. Her fandt vi ud af, at der var problemer med det psykiske arbejdsmiljø generelt, og vi undersøgte derfor, om der var et reelt behov for rådgivning omkring arbejdsmiljø i folkekirken. Konklusion var, at der var et udtalt behov for rådgivning. Og det behov forsøger vi nu at imødekomme med Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning.

Hvad kan man få hjælp til?
Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning kan rådgive både menighedsråd, ledere og medarbejdere i sognene om de lovbundne opgaver, som fx APV, arbejdsmiljødrøftelse, og arbejdsmiljøorganisation. Men rådgivningen kan også rykke ud og hjælpe med at forbedre det psykiske arbejdsmiljø – eller støtte ved større konflikter.

Michael Riis, medlem af Landsforeningens bestyrelse og næstformand i Arbejdsmiljørådet, siger:

- Den nye rådgivning skulle gerne skabe tryghed – både for menighedsråd og for medarbejdere. Håbet er, at man i mange sogne kan komme på forkant med sin indsats på arbejdsmiljøområdet med hjælp fra den nye rådgivning. Og det ypperste ville jo være, at man med hjælp til det forebyggende arbejde fra rådgivningen helt kunne undgå påbud eller konflikter lokalt.

Hans Hjerrild er enig i, at især forebyggelse er et væsentligt element i den nye rådgivning. Han har selv stor erfaring med arbejdsmiljøområdet i folkekirken, men får snart opbakning fra en ny rådgiver:

- I den nye Arbejdsmiljørådgivning vil vi gerne gøre folkekirken bedre til at håndtere konflikter, inden de vokser sig kæmpestore. Vi vil med andre ord øge folkekirkens kompetencer inden for det psykiske arbejdsmiljø, og derfor søger vi netop nu en psykolog, der skal starte d. 1. december. Vi regner med at den nye rådgivning vil være på en 4-5 mand i 2020.

#Ledelse #Arbejdsmiljø