23. SEPTEMBER 2016

Flere menighedsråd vælger to-årige valgperioder

I 152 menighededer skal der allerede være valg igen om to år. Det viser nye tal fra Kirkeministeriet

csm_aabykirke_3d7aca2e6f.jpg

Menighedsrådet i Åby kirke ved Aarhus er et af de 152 menighedsråd, der skal til valg igen om to år. Foto: www.sogn.dk

Af: Jesper Moll

I 152 menighedsråd bliver udsigten til funktionsperioden i de kommende år kun halvt så lang som normal. Det skriver Kirkeministeriet i en pressemeddelelse. 152 har nemlig søgt Kirkeministeriet om dispensation til at afkorte funktionsperioden til to i stedet for de normale fire år. Efter de to år – i 2018 – skal der i de pågældende sogne afholdes nye valg. De 152 menighedsråd dækker i alt 187 sogne.

Fremtidig valgform
En af begrundelserne for at indføre en to-årige perioder ved valget i 2012 var, at en kortere periode kunne tiltrække flere kandidater til menighedsrådene. Erfaringerne har imidlertid været blandede, fortæller Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen:

- Der er flere menighedsråd, der ønsker en to-årig valgperiode. Det skal vi tage alvorligt i arbejdet med den fremtidige valgform. Det bliver interessant, om to-årige valgperioder ved dette valg er med til at gøre det lettere at rekruttere nye medlemmer til menighedsrådet. Forsøgsordningen ved sidste valg gav nemlig ikke noget entydigt svar. Hvis der skal være valg hvert andet år, bliver det endnu vigtigere, at det bliver let og enkelt for menighedsrådet at gennemføre valget.

Flere ansøgere i 2016
Før seneste menighedsrådsvalg i 2012 havde 123 søgt om en tilsvarende dispensation. Ved valget i 2014 var tallet 121 menighedsråd.

Før dette års valg var der mulighed for, at såvel menighedsråd med deltagelse i forsøget med to-årig funktionsperiode fra 2012 som nye råd kunne søge om og få dispensation til at afkorte funktionsperiode.

Se listen over menighedsråd med to-årig funktionsperiode på Kirkeministeriets hjemmeside her (eksternt link).

#Menighedsrådsvalg