15. MARTS 2024

"I menighedsrådet er vi med til at sætte retning og skabe udvikling i folkekirken"

Hvorfor stille op til menighedsrådet? Det er der mange grunde til, og hvad der motiverer den enkelte til at gå ind i arbejdet, er helt individuelt. Mød Benjamin Madsen, der brænder for at skabe en relevant folkekirke for unge mennesker.

Mgn Portræt 2 (1)

Siden 2020 har Benjamin siddet i menighedsrådet. Læs hans fortælling om, hvad der driver ham, og hvad han får ud af det.

Mange ideer førte til opstilling

Min kæreste og jeg var flyttet til sognet fra en anden del af Kolding. Og i den forbindelse var jeg interesseret i at finde ud af, om min nye lokale sognekirke var noget for mig. Jeg havde faktisk ikke været til nogle arrangementer, og jeg vidste ikke hvem præsterne var, da jeg så, at der var informationsmøde. Men jeg tænkte, sådan et møde var oplagt til at finde ud af, hvad Sankt Nicolai er for en kirke.

Da samtalen kom ind på, hvordan folkekirken kan blive aktuel for unge mennesker, så kom jeg med en masse ideer og forslag. Og der tror jeg, at præsterne tænkte ’hov, du er ung, du har ideer og du virker engageret.’ Så jeg blev på det kraftigste opfordret til at stille op.

Nye kompetencer og erfaringer

Det er ikke afgørende for arbejdet i menighedsrådet, hvordan du tror. I menighedsrådet er vi med til at sætte retning og skabe udvikling i folkekirken. Det er et vigtigt arbejde.

Men der er også anderledes konkrete opgaver. Vi har f.eks. personaleledelse. Det betyder, at når der skal ansættes nye medarbejdere, så er vi med. Der er også køb af præstebolig og stort projekt med nyt tag på kirken. Så pludselig får man erfaring med alt lige fra ansættelse til byggeprojekter.

Jeg har udviklet mig rigtig meget af at sidde i menighedsrådet. Jeg er blevet bedre til at deltage i diskussioner og debat. Jeg er blevet bedre til at arbejde fra ide til handling.

Nye arrangementer i kirken

Jeg er kulturmenneske, sidder også i andre bestyrelser og har været med til at planlægge større arrangementer.

Jeg er med i planlægningen af Kolding Pride. Og i den forbindelse ønskede vi os et samarbejde med kirken. Så på et menighedsrådsmøde skiftede jeg kasket og præsenterede ideen om, at kirken kunne deltage i pridearrangementet. Det var der positiv stemning for i menighedsrådet.

Så vi havde åben kirke efter priden, hvor alle var velkommen. Her kunne man tænde lys, bede en bøn, eller skrive et digt. Det handlede om at sige tak for kærligheden, uanset hvem man elsker. Det var et rigtigt godt arrangement, hvor hverken priden eller kirken gik på kompromis, men hvor der var plads til at være.

Vil gerne fortsætte - men tiden er knap

Jeg ville gerne fortsætte mit arbejde i menighedsrådet, men da jeg er startet på en ny uddannelse og generelt er et andet sted i livet end for 4 år siden, har jeg sagt til rådet at jeg ikke stiller op som fuldt medlem.

Jeg har lige været med til at lave en undersøgelse blandt nogle af de aktive i menigheden under 50 år, for at blive klogere på, hvad kirken skal kunne for dem, som skal bruge kirken nu og i fremtiden, og det har sat sig små spor i kirken. Disse spor kan jeg de næste 4 år nyde som en aktiv del af menigheden og som frivillig i andre dele af Nicolai Sogn.

Desuden kan jeg se mig selv i en suppleantpost, så jeg ikke slipper det store arbejde helt. Det er meget viden man har fået og opbygget gennem 4 år, som jeg ikke ønsker at slippe, så jeg ønsker stadig at bidrage til kirke og sogn - dog i en anden rolle end tidligere.

For mig at se har folkekirken faktisk rigtig meget til tilbyde unge mennesker. For det første er her plads til at være, der er ingen krav og ingen eksamen. Jeg tror, at folkekirken har noget at tilbyde i forhold til stress og mistrivsel.

Om Benjamin Madsen

29 år

Uddannet projektleder og kulturformidler, arbejder pt.    med ældrepleje.

Medlem af menighedsråd i Sankt Nicolai Sogn i            Kolding siden 2020.

Benjamins drive: Udvikling

Hvis du vil høre mere, kan du kontakte Benjamin på benj.r.madsen@gmail.com

#Menighedsrådsvalg2024

Læs også: