8. APRIL 2024

OK24 - sådan gik forhandlingerne

Vi kom godt i mål med at sikre gode betingelser for det lokale kirkeliv med attraktive lokale arbejdspladser.

Krav OK24 (1)

Af: Bestyrelsens personaleudvalg

Politisk udmelding fra Landsforeningen om overenskomstforhandlingerne 2024:

Efter et langt forløb er forhandlingerne om fornyelse af overenskomster for ansatte i folkekirken nu afsluttet.

I modsætning til OK21 var der her ved OK24 afsat midler til decentrale forhandlinger i By-, Land- og Kirkeministeriet. Det gav flere muligheder for at aftale de konkrete ændringer i aftalerne, vores forhandlere var sendt i byen med og havde fået mandat til:

• At sikre de bedst mulige betingelser for udviklingen i det lokale kirkeliv
  • At styrke folkekirken som en attraktiv arbejdsplads
  • At understøtte menighedsrådene i bestræbelsen på at rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere.

Vores forhandleres mandat er baseret på vores medlemmers ønsker og forslag og de erfaringer vi har fra at rådgive vores medlemmer.

Med OK 24 har vi fået opfyldt vores ønske om smidigere arbejdstidsregler og større fleksibilitet i ansættelsen, til gavn for både medarbejdere og menighedsråd. Det bliver f.eks. nu muligt at tilkøbe mere rådighedstid.

Forhandlingerne kan virke uoverskuelige, fordi de foregår på flere niveauer:

• Der er aftalt ændringer i de centrale forlig, der også gælder for folkekirken
  • Der er aftalt ændringer i aftalerne for de enkelte personalegrupper på baggrund af forhandlingerne i By-, Land- og Kirkeministeriet
  • Der er indgået nye aftaler, fordi der ikke længere sker nyansættelser af kirkegårdsledere og organister på tjenestemandsvilkår.

Vi er nået i mål med flere aftaler, der vil gavne folkekirken som arbejdsplads:

• Man har nu mulighed for at lægge en erstatningsfridag på en lørdag eller søndag, når den fast fridag falder på en søgnehelligdag eller d. 24. december.
  • Og der er blevet indført medarbejdermøder med elementer fra den statslige SU-aftale (samarbejdsudvalgsaftale).

Der forestår et stort arbejde med at får tilrettet aftalerne til ændringerne. Vi kender ikke tidspunktet for, hvornår de endelige aftaler foreligger. Men først når de er endelig godkendt af parterne, kan de udmøntes.

Vores konsulenter i Arbejdsgiver og Rådgivning vil gøre alt, hvad de kan, for at sikre en god proces for vores medlemmer med at implementere de nye aftaler.

#OK24 #overenskomstforhandlinger

Læs også: