20. SEPTEMBER 2023

OK24 – vi er klar!

Fokus for vores forhandlere vil være gode vilkår for det lokale kirkeliv, og at folkekirken er en attraktiv arbejdsplads. Vi er klar til overenskomstforhandlingerne 2024.

Håndtryk

Illustration: Colourbox

Af: Elisabeth Jensen, leder af Arbejdsgiver og Rådgivning

Ligesom ved tidligere overenskomstforhandlinger har vi i vores blad og på hjemmesiden opfordret vores medlemmer til at komme med ønsker til, hvilke krav vores forhandlere skal bringe i spil. Vi er også kommet med opfordringen på medlemsmøderne og på vores årsmøde.

- Som arbejdsgiverorganisation er det vigtigt for os at sætte medlemsdemokratiet i vores organisation i spil, at høre vores medlemmer. Vi deltager i forhandlingerne på vegne af vores medlemmer, altså som repræsentant for arbejdsgiverne, siger Inge Kjær Andersen, næstformand og formand for Landsforeningens personaleudvalg.

- De tilbagemeldinger, vi har fået fra vores medlemmer, peger på forslag om forenkling og smidiggørelse af arbejdstidsreglerne og på enklere lønmodeller, herunder forløbet af lønforhandlingerne. Der er også ønsker om mere tværfaglighed, nye samarbejdsformer og trivsel på arbejdspladserne.

- Det er afgørende, at overenskomsterne og aftalerne på folkekirkens område understøtter menighedsrådenes opgave med at sikre gode vilkår for kirkens liv og vækst og som lokal kirkelig ledelse. Samtidig skal overenskomsterne og aftalerne medvirke til at sikre rekruttering og fastholdelse af medarbejdere.

Og Inge Kjær Andersen fortsætter:
- Med udgangspunkt i medlemmernes ønsker og forslag, de erfaringer vi har fra rådgivning af vores medlemmer og drøftelser, vi har haft på det grundlag, er vores mandat til vores forhandlere:

• at sikre de bedst mulige betingelser for menighedsrådene for at styrke det lokale kirkeliv og udviklingen heraf.
  • at have fokus på, at folkekirken er en attraktiv arbejdsplads, og at forhandlingsresultatet derfor også skal understøtte, at menighedsrådene kan fastholde og rekruttere medarbejdere.

Det søger vi at opnå ved fortsat at arbejde på, at aftalerne:

• bliver så enkle som muligt
  • giver mulighed for størst mulig fleksibilitet lokalt
  • bliver så ens som muligt for samtlige medarbejdere på arbejdspladsen

Landsforeningens forhandlere mødes i den kommende tid med de øvrige parter på arbejdsgiversiden til indledende møder for at fastlægge de endelige krav, der skal stilles til overenskomstforhandlingerne.

Udvekslingen af krav på statens område og dermed også folkekirkens sker mellem forhandlingspartnerne den 14. december 2023.

LÆS MERE om overenskomstforhandlinger på folkekirkens område her.

#OK24

Læs også: