9. FEBRUAR 2024

Gejstlige er uundværlige i bestyrelsen

Der er plads til seks gejstlige kandidater i Landsforeningens bestyrelse. Skal du være en af dem?

præst.jpg

Illustration: Colourbox

Af: Eva Strøm

Brænder du både for det teologiske og det praktiske i forhold til folkekirken? Har du holdninger – og vil du have indflydelse? Så skal du vide, at der er brug for gejstlige kandidater til bestyrelsesvalget i 2025.

Bestyrelsen består af 20 medlemmer, hvoraf de seks er præster. Der er altså også på landsplan et samvirke mellem lægfolk og gejstlige, når det handler om at sikre de bedste rammer for folkekirken.

Hvorfor er præster vigtige medlemmer af bestyrelsen?
Landsforeningen af Menighedsråd er en forening, der er sat i verden for at bakke op om hele menighedsrådet.

Et menighedsråd består af valgte medlemmer og af en eller flere fødte medlemmer. Fødte og valgte medlemmer af et menighedsråd har ofte forskellige vinkler på arbejdet i rådet. Dertil kommer, at der er stor forskel på at være præst i et lille landsogn og præst i en bykirke med flere præster. De forskellige perspektiver er alle vigtige at bære med ind i Landsforeningens bestyrelse, så vi sikrer, at bestyrelsen kender til og forholder sig til, hvordan det er at være kirke i hele landet.

Ikke alle præster tænker på Landsforeningen af Menighedsråd som en forening, der også er for dem. Derfor sætter Landsforeningen fokus på præstkandidater i tiden op til bestyrelsesvalget, der foregår på Landsforeningens årsmøde i juni 2025.

Stil op og få reel indflydelse
Der er flere grunde til at stille op, hvis man spørger de nuværende gejstlige medlemmer af bestyrelsen. Blandt andet oplever de at have indflydelse på mange aktuelle emner og at være med til at sætte dagsordener i hele folkekirken. De oplever også at blive anerkendt for deres bidrag i bestyrelsens arbejde.

En af de nuværende gejstlige medlemmer er Per Damgaard Pedersen. Han har været medlem af Landsforeningens bestyrelse i 10 år og oplever, at han kan bruge sin energi på det, der interesserer ham i bestyrelsesarbejdet:

- Jeg er særligt optaget af alt, hvad der har med kirkeliv at gøre. Kirkens liv og vækst. Derfor er jeg også medlem af ”Udvalget for kirkelige anliggender” og i ”Forberedende udvalg om ny menighedsrådslov”. Og så er jeg meget optaget af Folkekirkens tilstedeværelse overalt – den solidariske kirke.

Per fortæller, at han oplever, at han i høj grad kan gøre sin indflydelse gældende i bestyrelsen. Han har blandt andet bragt to temaer med ind bestyrelsens arbejde – og herfra ud i landet - nemlig de faldende dåbstal og inklusion af migranter i Folkekirken. Også Liturgi-debatten optager Per:

- Liturgidebatten er blevet løftet til et højt niveau i bestyrelsen. Mit bidrag her er, at jeg har en særlig viden, og den viden bliver anerkendt og brugt. Jeg oplever i høj grad, at jeg kan gøre min indflydelse gældende, men det kræver, at man er godt forberedt. Jo bedre forberedt man er, jo bedre og jo mere indflydelse får man. I bestyrelsen arbejder vi sammen og vil hinandens bedste. Det er den mest professionelt drevne bestyrelse nogensinde, og sekretariatet understøtter det gode arbejde.

Der er præster i alle Landsforeningens udvalg.

Hvor kan jeg læse mere?
Du kan læse meget mere om Landsforeningens arbejde rundt omkring på hjemmesiden. 10 gange om året udkommer Landsforeningens Blad, og du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev, der kommer hver 14. dag. Tilmeld dig nyhedsbrevet nederst på siden via formularen.

Du kan læse mere om bestyrelsens arbejde og se, hvordan du stiller op her

Du er også velkommen til at kontakte en af de nuværende gejstlige kandidater i bestyrelsen. Find bestyrelsens medlemmer her.

#Bestyrelse

Læs også: