Prioritering

Hvilken kirke ønsker vi os nu - og i fremtiden? Og hvordan kan vi prioritere vores ressourcer, så vi får mest muligt af det kirkeliv, vi ønsker os?

prioritering.jpg (1)

Mange sogne har budt ind med deres erfaringer om visions- og prioriteringsarbejde. Erfaringerne er omsat til best practice, det vil sige anbefalinger, fremgangsmåder og redskaber med udgangspunkt i sognenes konkrete eksempler.

PRIORITERING

Hvad gør vi?
Prioritering anvendes af en lang række sogne til at få råd til at afvikle de aktiviteter og initiativer, men gerne vil. At prioritere betyder at rangordne og sætte noget over noget andet. I denne sammenhæng er prioritering at vælge, hvad man som kirke vil sætte højest.

Hvad kan man opnå?
Ved bevist at vælge opgaver til eller fra får sognet fokuseret ressourcerne på det, der giver lokal værdi.

Hvad går det ud på?
Prioritering foretages konstant af menighedsråd, præster og medarbejdere bevidst eller ubevidst, idet vi konstant vælger noget til eller fra.

For at kunne bruge prioritering til lokalt at skabe mere værdi for kirken kræver det, at prioriteringen bliver fællesgjort, så opgaverne ikke prioriteres ud fra tilfældigheder eller egne ønsker, men derimod ud fra det, man vil i fællesskabet.

Kom godt i gang
Sognene tager forskelligt fat i spørgsmålet om prioritering. Fra små justeringer, fx en samtale mellem kontaktperson og medarbejdere om, hvordan tiden skal bruges, hvor rent der skal være, og om vi vil have revet gruset eller lavet kaffen til menigheden til større drøftelser af budgetter og timeforbrug.