Ny i menighedsrådet

Ahorns Allé 46c
4100 Ringsted

Pris

Det koster 100 kr. pr. person i prisen er indeholdt sandwich, øl/vand og kaffe. Indbetaling: 0541 / 0000188469

Yderligere info

Kl. 17.30-18.00: Sandwich
Kl. 18.00-21.00: Undervisning

Baggund
Få en god start med at få styr på rammerne for arbejdet og overblik over love og regler. Menighedsrådsarbejdets vilkår for arbejdet forandres konstant. Og i den virkelighed skal menighedsrådet løse sine opgaver med kirkelig ledelse, administration, forvaltning, økonomi, personaleledelse, kirkegårde mv. og udfolde sine ønsker for det kirkelige liv i sognet.

Formål
Formålet med kurset er at give menighedsrådsmedlemmer overblik over og forståelse for de opgaver menighedsrådet skal varetage og de vilkår, der har betydning for varetagelsen af arbejdet som menighedsråd og som medlem af menighedsrådet.

Målgruppe
Nyvalgte menighedsrådsmedlemmer og tidligere valgte medlemmer, der ønsker en opfriskning af reglerne.

Indhold

Kurset tager udgangspunkt i de regler, der har særlig relevans for menighedsrådene. Desuden kigger vi bl.a. på:

• ansvars- og kompetenceforhold for menighedsrådene
  • hvordan de folkekirkelige instanser hænger sammen
  • menighedsrådets opgaver med kirkelig ledelse
  • folkekirkens økonomiske grundlag
  • menighedsrådets enkeltposter
  • en introduktion til menighedsrådet som forvaltningsmyndighed og arbejdsgiverrollen.

Til sidst taler vi, om hvor menighedsrådet kan hente råd og vejledning til arbejdet.
Underviser er sekretariatschef Torben Vesterager Lauridsen, Landsforeningens Sekretariat.

Form
Oplæg fra underviser og mulighed for spørgsmål.

Birthe Vilhelmsen, nuserkr@mail.dk / 42 58 48 56

Udbyder