1. SEPTEMBER 2021

Obligatorisk uddannelse

Er du opmærksom på kravet om obligatorisk uddannelse af visse kirkefunktionærer?

Viden1

Illustration: Bob Katzenelson.

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Anja Christensen

Til en række stillinger i folkekirken er der ikke krav om en konkret uddannelse. Til gengæld stilles der krav om, at medarbejderen inden for de første 2 års ansættelse skal gennemføre en obligatorisk uddannelse. Det er dog en forudsætning, at medarbejderen, bortset fra medarbejdere, der skal foretage personregistrering, har en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 8 timer eller derover og ikke har gennemført uddannelsen tidligere.

Uddannelserne er forskellige fra faggruppe til faggruppe, det kan du læse mere om i Cirkulære om obligatoriske uddannelseskrav for kirkefunktionærer

I cirkulæret kan du også læse, at alle førstegangsansatte medarbejderen skal gennemføre et introduktionskursus for nyansatte senest 12 måneder efter ansættelsen. Tilmelding og oversigt over introkurser finder du her her, hvor du også kan læse om indholdet.

Det er menighedsrådets ansvar, at medarbejderne bliver tilmeldt og gennemfører såvel introkurset som den relevante obligatoriske uddannelse.

Vi foreslår derfor, at du så hurtigt som det er muligt, efter der er ansat en ny medarbejder, der skal have en obligatorisk uddannelse, planlægger uddannelsesforløbet sammen med medarbejderen.

Oversigter over og tilmelding til uddannelserne
Oversigt over og tilmelding til AMU-uddannelserne finder du her her
”Samarbejde, kommunikation og faglig etik”: oversigt og tilmelding til uddannelsen finder du her
Den obligatoriske grunduddannelse for kirke- og kulturmedarbejdere. Tilmelding sker her

Det er ikke muligt, at få tilskud til obligatoriske uddannelser fra Den Statslige Kompetencefond, som vi vender tilbage til i et kommende nyhedsbrev.

#Uddannelse