7. JANUAR 2019

Rekruttering af nye medarbejdere

Det har stor betydning for sognet, at menighedsrådet ansætter de rigtige medarbejdere. Menighedsrådenes Blad sætter fokus på rekruttering, læs et resumé her.

thisted kirke.jpg_1.jpg

Thisted kirke klædt i sne. Foto: Jens Kristian Eriksen.

Af: Alex Kjær

Thisted sogn har ansat tre nye medarbejdere det sidste år. Belært af tidligere erfaringer var menighedsrådet i Thisted klar over, at de skulle være ekstra omhyggelige med at finde den rigtige person til jobbet, da en ny kirkegårdsleder skulle ansættes.

Rekruttering

Læs meget mere om rekruttering af medarbejdere i Menighedsrådenes Blad nummer 1, der udkommer i uge 3.

- Inden selve ansættelsesprocessen holdt vi møder, hvor vi diskuterede, om vi skulle hyre en konsulent til at hjælpe os, og det blev vi enige om at gøre. Vi ville have en medarbejder med en god samarbejdsånd, derfor var vi fokuseret på at finde en, hvor de rigtige, personlige egenskaber blev vægtet højt, siger kontaktperson Gurli Jensen.

Menighedsrådsformand Jens Kristian Eriksen supplerer.

- Det spillede også ind, at der var tale om en tjenestemandsstilling. Tjenestemænd er sværere at komme af med end andre ansatte, derfor ville vi være ekstra sikre på at træffe et godt valg under ansættelsen.

Arbejdsgivere

Kontaktpersonen understreger, at det er vigtigt at gøre det godt i ansættelsesprocessen, fordi menighedsrådet er arbejdsgivere og forvalter offentlige penge. Så selv om det er en ekstra udgift at hyre en konsulent til ansættelser, kan pengene være givet godt ud, især når der skal ansættes en leder, fordi det påvirker hele kirken, hvis ikke man får valgt den rigtige.

- Vi kommer med vidt forskellige baggrunde i menighedsrådet, og det kan derfor være svært at vurdere, hvad man skal spørge om til en samtale. Derfor var det godt med konsulentens råd og vejledning, siger Gurli Jensen.

Menighedsrådsformanden er enig.

- Konsulenten var en god sparringspartner under hele forløbet. Vi havde nogle indledende samtaler i begyndelsen, men vi valgte selv ansøgere ud til samtale for at spare på budgettet. Det var vores tredje ansættelse inden for et år, så det var ikke svært for os at vælge kandidater ud. Vi tog en runde ved bordet, hvor ansættelsesudvalget var til stede, og så drøftede vi resultatet og fandt ud af, hvor mange vi ville kalde ind.

Gode råd

Som kontaktperson har Gurli Jensen et par råd til menighedsråd, som står i samme situation.

- Ved en lederstilling, og måske især en kirkegårdsleder, som fysisk er placeret væk fra kirkekontoret, er det vigtigt med en åben person med god kommunikation, så der bliver en samhørighed med den øvrige kirke. I de små sogne kan det måske være anderledes, men i et stort sogn som vores, hvor kirkegårdslederen har 12 personer under sig, er det vigtigt.