Prisen

Siden 2003 er den kirkelige filmpris Gabriel blevet uddelt til en nordisk kvalitetsfilm. Bag prisen står Landsforeningen af Menighedsråd, prisens jury og ikke mindst de mange organisationer, der har støttet prisen økonomisk.

Gabriel-fritlagt.jpg

Landsforeningen af Menighedsråd har sin egen filmpris, Gabriel. Filmprisen er en kirkelig markering - i en festlig ramme - af en nordisk kvalitetsfilm. Filmprisen uddeles på Landsforeningens årsmøde og formålet er:

• at fremhæve nordiske filmskabere, der med talent og på højt kunstnerisk niveau formår at gengive og skildre menneskelige vidnesbyrd, der er i samklang med evangeliet,
  • at fremhæve film, der giver tilskuerne en dybtgående oplevelse af åndelige, menneskelige eller sociale ideer og værdier og
  • at belønne anstrengelser for at skabe kirkeligt vinklede film.

Læs fundatsen her.

Jury

Det er en jury bestående af 8 medlemmer fra både kirkens og filmens verden, der nominerer filmen. Vinderfilmen udpeges blandt nordiske film, der har haft premiere i en dansk biograf, og som accentuerer kristne værdier.

Se listen over den aktuelle jury her.

Bidragsydere

Siden filmprisen blev uddelt for første gang i 2003 har flere og flere kirkelige organisationer samlet sig bag prisen. Vi yder fortsat det største bidrag, men filmprisen støttes også økonomisk af stifter, kirkelige organisationer og filmorganisationer. Vi håber selvfølgelig, at de øvrige stifter og andre kirkelige organisationer også på sigt vil bakke op om prisen.

#Gabrielprisen