15. MAJ 2025
Landsforeningen har gennemført en målrettet kampagne, der inkluderede fysiske materialer, pressearbejde og digitale indsatser. Samlet set har kampagnen medført øget synlighed og medieomtale sammenlignet med tidligere valg. Foto: Nykøbing Falster Sogn
Trods en omfattende landsdækkende kampagne og stor lokal indsats var 231 menighedsråd fortsat ikke fuldtallige ved begyndelsen af funktionsperioden. Det svarer til 468 ubesatte pladser og giver anledning til bekymring for engagementet i folkekirkens styre.
Landsforeningen har med støtte på 1,2 mio. kr. gennemført en målrettet kampagne, der inkluderede fysiske materialer, pressearbejde og digitale indsatser. Kampagnen nåede bredt ud – både til de traditionelle målgrupper og til yngre gennem sociale medier og samarbejde med folkekirken.dk. Samlet set har kampagnen medført øget synlighed og medieomtale sammenlignet med tidligere valg.
Fremtidens engagement skal sikres
Bestyrelsen anser det som afgørende, at menighedsrådsvalget styrkes – både i struktur og gennemslagskraft – for at sikre fremtidens engagement og folkekirkens forankring lokalt. Derfor vil bestyrelsen arbejde videre med at evaluere menighedsrådsvalget og sætte forslag til nye løsninger til debat.
På årsmødet 2025 ønsker bestyrelsen at evaluere menighedsrådsvalget i 2024 med delegeretmødet og debattere tre centrale målsætninger i det fremadrettede arbejde. Det er vigtigt, at vi debatterer på løsninger på baggrund af den viden medlemmerne kommer med.
"Menighedsrådene er folkekirkens lokale rygrad. Når mennesker engagerer sig i deres sogn, styrker det både fællesskabet og kirkens relevans. Det er derfor helt afgørende, at vi gør det nemt og attraktivt at tage del i det lokale kirkelige demokrati."
- Anton Pihl, formand for Landsforeningen af Menighedsråd