Håb vinder Gabrielprisen 2021

Norsk film om sygdom og parforhold vinder folkekirkelig filmpris.

Gabriel Vinder 2021

Gabriel-prisvinderen er baseret på instruktørens eget kræftforløb og handler blandt andet om parforhold og sygdom. På billedet ses tre medlemmer af juryen samt den norske instruktør, som var med på en direkte linje fra Norge. Foto: Henrik Petit.

Af: Alex Kjær

Instruktør Maria Sødahl var med på et videolink fra Norge, da hendes film Håb (Hope) vandt Gabrielprisen på Landsforeningens årsmøde. Den glade vinder sagde blandt andet, at hun er vældig overvældet over at modtage prisen. Hun glæder sig til, at mange af landets menighedsråd forhåbentlig vælger at vise filmen og tale om dens temaer.

"Håb" blev blandt andet på grund af corona ikke vist i de danske biografer, da den udkom, derfor glæder instruktøren sig over, at den nu alligevel – forhåbentlig – kommer på rundtur i Danmark.

Hård juletid

Vinderfilmen begynder lidt før jul og slutter et par dage inde i det nye år. Det bliver en ekstraordinært hård juletid for det karrieretravle middelklasse-par Anja og Tomas samt deres børn. En tidligere lungekræft har spredt sig i Anjas krop og sidder som en svulst i hjernen. Håbet synes ude, for Anja har fået at vide, at hun i værste tilfælde kun har tre måneder tilbage at leve i.

Fortællingen er baseret på instruktørens eget kræftforløb, og det giver ifølge flere anmeldere filmen en særlig troværdighed og ægthed.
Blandt de medvirkende er Andrea Bræin Hovig og Stellan Skarsgård.

Husk licens

Hvis I vælger at vise vinderfilmen eller en af de andre nominerede Gabrielfilm i sognegården, så husk at indhente en licens før visningen. Se mere her.

Fire nominerede film

Udover vinderfilmen var tre andre film nomineret til at vinde. Det var "Druk", som har vundet en oscarfilmpris, den islandske film "Mælkekrigen" samt "The Kindness of Strangers", der er en dansk produceret film instrueret af Lone Scherfig.

Vinderfilmen er udpeget af juryen bag Gabrielprisen. Juryens medlemmer er Peter Lauridsen Hundebøll, medlem af Landsforeningens bestyrelse, Isak Thorsen, cand.mag. og ph.d. i filmvidenskab, Laura Bro, skuespiller, Karsten Fledelius, lektor, Mogens Lindhardt, forhenværende rektor, Susanne Charlotte Knudstorp, præst, og John Rydahl, formand for Religionslærerforeningen.