13. DECEMBER 2023

Abildgård Kirke vinder arbejdsmiljøpris

Det blev Abildgård Kirke i Frederikshavn, der løb med sejren, da Folkekirkens Arbejdsmiljøråd for første gang uddelte Folkekirkens Arbejdsmiljøpris.

20231212MBR9823

Formand for Abildgård Kirkes menighedsråd, Kurt Erling Hansen fik overrakt diplom på vegne af menighedsråd og ansatte. Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset

Af: Anja D. Christensen og Marie Gaarden

Med prisen får Abildgård Kirke anerkendelse for at have ydet en ekstraordinær indsats for arbejdsmiljøet, der har ført til øget trivsel for medarbejderne. Den anerkendelse er de glade for i Abildgård Kirke, hvor ansatte og menighedsråd var flot repræsenteret, da formand og næstformand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd besøgte vinderne.

- Det var en dejlig oplevelse, fortæller Kurt Erling Hansen, der er formand for menighedsrådet i Abildgård Kirke om besøget.

Bygget af ”levende sten”
Abildgård Kirke er valgt med denne begrundelse:
Abildgård Kirkes vision er, at kirken er bygget af ”levende sten”. Det fordrer gode forhold for alle, der har deres gang i kirken. Visionen udmøntes i det daglige, hvor tillid, fællesskab og fælles ansvar fører til glade medarbejdere, som skaber gode rammer for kirkens brugere. Gennem struktur herunder arbejdsmiljøorganisationsarbejdet, personalemøder og menighedsmøder sikres information i en travl hverdag. Der er fokus på tilrettelæggelse, opfølgning og evaluering af arbejdet. Abildgård Kirke lægger vægt på, at det er i hverdagen de gode relationer opbygges – og der tænkes tillid og fællesskab ind i alle relationer.

Ifølge Kurt Erling Hansen betyder det blandt andet, at menighedsråd, stab og frivillige alle er med til at skabe kirken sammen.

- Det drejer sig om at være ordentlige mod hinanden. At man tror på hinanden og har gensidig tillid til hinanden, pointerer han.

Det gælder for eksempel i den måde, de har valgt at uddelegere opgaver i udvalg. Og på måden, de sikrer fælles retning ved at holde visionsdag for både ansatte og menighedsråd.

- Men noget af det, jeg lægger særlig meget vægt på i forhold til arbejdsmiljøet er, at nok er det menighedsrådet, der sætter rammen, men det kræver også en stab som vil hinanden. Og vi har nogle rigtig gode folk hos os, lyder det fra Kurt Erling Hansen.

Vi skal lære af de gode eksempler
Ifølge Inge Kjær Andersen, der er næstformand i Arbejdsmiljørådet og næstformand for Landsforeningen, er Arbejdsmiljøet vigtigt på alle arbejdspladser – også i folkekirken. Folkekirken har mange eksempler på godt arbejdsmiljø, og det skal vi huske at tale højt om.

- Arbejdsmiljøprisen er netop indført for at sætte fokus på det gode arbejdsmiljø i folkekirken og de mange gode tiltag, der forgår ude i sognene. Der er rigtig mange steder, hvor man lykkes med at skabe et rigtig godt arbejdsmiljø. Og det er vigtigt at gøre opmærksom på de gode eksempler, så vi kan lære af dem, siger Inge Kjær Andersen.

Menighedsrådene gør det godt
Som næstformand for Landsforeningen møder Inge Kjær Andersen ofte menighedsråd, der arbejder for et godt arbejdsmiljø i deres kirke.

- Der er ingen tvivl om, at menighedsrådene har både stort ansvar og en afgørende rolle, når det kommer til det gode arbejdsmiljø. Derfor underviser vi i arbejdsmiljø på vores lederuddannelser og kurser i Landsforeningen, fortæller Inge Kjær Andersen og fortsætter:

- Der er rundt i hele landet mange eksempler på menighedsråd, der gør et stort arbejde for arbejdsmiljøet, og som gør det rigtig godt. Derfor er jeg også meget glad for at være med til at indføre Arbejdsmiljøprisen, så vi får fokus på og anerkender det store arbejde, der bliver gjort ude i landets menighedsråd, hvor arbejdsmiljøet de seneste år virkelig er kommet på dagsordenen.

#Arbejdsmiljøpris #Arbejdsmiljøråd #Abildgaard Kirke #Arbejdsmiljø

Læs også: