30. NOVEMBER 2017

Proces om ejer-registrering kørt helt af sporet

For korte frister og bureaukratisk bøvl giver store frustrationer hos landets menighedsråd.

Tulstrup Kirke2.jpg

For korte frister og dårlig koordinering har skabt stor utilfredshed blandt landets menighedsråd, der er blevet bedt om at registrere sig som ejere af landets kirke. Foto: folkekirken.dk

Af: Jesper Moll

Umiddelbart er der langt fra et EU-direktiv om hvidvask til de hvidkalkede danske kirker. Ikke desto mindre er landets 1.700 menighedsråd blevet bedt om at registrere sig i Erhvervsstyrelsens nye system, der samler data om de reelle ejere af ejendomme for at undgå snyd. Registreringen har medført store frustrationer blandt menighedsrådene, der bl.a. står for vedligeholdelsen af de danske kirker.

Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd, fortæller om mange henvendelser til foreningen fra medlemmer, der vil lufte deres frustrationer. Flere føler sig fanget af de korte frister, mens andre er uforstående over for, at menighedsrådsmedlemmer pludselig står som ejere af kirkens bygninger.

Deler frustrationerne

Søren Abildgaard ærgrer sig over den dårlige kommunikation mellem de statslige myndigheder i sagen, der har ført til at Landsforeningens medlemmer bliver bebyrdet med en stor opgave med indtastninger af personfølsomme data i et system, der i bedste fald af mange opfattes som overflødigt. Han deler frustrationerne blandt medlemmerne:

- Vi blev få dage før fristen ved en tilfældighed orienteret af Kirkeministeriet om, at man havde forsøgt at undgå registreringen ved at udveksle data fra Kirkeministeriet til det nye register over reelle ejere. Det er jo prisværdigt at prøve at undgå unødvendige indtastninger, men når man ikke kan nå i mål med forsøget, så duer en frist på to dage ikke, siger han og fortsætter:

- Desuden er det en mærkværdig udløber af en lov om hvidvaskning, at menighedsrådsmedlemmer pludselig står som ejere af kirken og de øvrige bygninger. Det er helt skævt, at en demokratisk valgt person står som ejer af fælles ejendom. Det svarer jo til, at et byrådsmedlem står som ejer af kommunens svømmehal, siger Landsforeningens formand, der også undrer sig over, at ingen af myndighederne, der har været involveret i lovens tilblivelse, har tænkt på at inddrage menighedsrådene.

- Sammenlignet med hvem der ellers er på høringslisten, er det jo uhørt, at vi som forvaltere af en vigtig og stor del af den danske kulturarv, nemlig middelalderkirkerne, ikke er med i det lovforberedende arbejde, siger han.

Opdateret kl. 14.41: Erhvervsstyrelsen har i et nyt brev til alle menighedsråd oplyst, at menighedsråd alligevel ikke skal registrere sig på indberet.virk.dk. I stedet bruger styrelsen eksisterende data fra sogn.dk.

#pressemeddelelse