6. OKTOBER 2017

Fejl i information om nyt FLØS

En fejl hos Folkekirkens IT i forbindelse med overgang til nyt lønsystem (FLØS) har skabt ærgrelse og frustration hos en del menighedsråd.

IT.jpg

Menighedsrådene skal alligevel ikke indgå nye bankaftaler i forbindelse med overgang til nyt lønsystem. Den opgave ligger i stedet hos stifterne, hvorved der spares et stort beløb i bankgebyrer.

Onsdag 4. oktober sendte Landsforeningen nyhedsbrev ud, som blandt andet indeholdt information om overgangen til et nyt lønsystem, som er på trapperne. Kort efter offentliggjorde Folkekirkens IT, at menighedsrådene alligevel ikke – som først meldt ud – i den forbindelse skal indgå nye bankaftaler.

Hans-Henrik Nielsen, Landsforeningens formand for Udvalget om økonomi, bygninger og kirkegårde, siger:

- Det er ærgerligt, at sådan noget sker netop nu, hvor det handler om, at der er tillid til det nye system, når det bliver sat i gang.

Udvalgsformanden fortsætter:

- Vi har ikke haft indflydelse på projektets sagshåndtering og tilhørende frister, som nu er skyld i, at en del menighedsråd har spildt tid på at sætte processer i gang, som viser sig unødvendige. Ud over det spildte arbejde har nogle menighedsråd også været presset af en kort tidsfrist.

Sparehensyn

Årsagen til ændringen er, at stifterne i stedet for menighedsrådene indgår de nye bankaftaler, hvorved der spares et betydeligt beløb i bankgebyrer.

Landsforeningen sidder med ved bordet i den gruppe, som arbejder med at implementere det nye lønsystem som afløser for det gamle. Her har Landsforeningen især haft blik på kommunikationen og den praktiske overgang til nyt system.

Landsforeningen vil gøre, hvad der er muligt for at undgå noget lignende i fremtiden.