10. JUNI 2016

Kirkeskatten ned og dåbstallet op

Folkekirken skal blive bedre til at sælge sig selv, mener kirkeminister Bertel Haarder

mb_20160610_267.jpg

Foto: Henrik Petit

Af: Jesper Moll

Hadprædikanter og politiske forhandlinger, der har fyldt meget af kirkeminister Bertel Haarders tid de seneste måneder, måtte vige en stund, da han holdt tale til de 585 menighedsrådsmedlemmer og gæster på Landsforeningens årsmøde.

Dømmer man ud fra kirkeministerens tale er folkekirken i fin form. Det man hører mest om er godt nok, at folkekirken koster mange penge, mente han, men generelt set har folkekirken et godt ry og ganske få fjender.
Det bedste er ifølge ministeren, at folkekirken er forankret i alle hjørner af landet og styret af græsrødder og frivillige.

- Jeg blev så glad mandag morgen, da jeg var med i Go’morgen Danmark sammen med Paula Larrain for at præsentere mit forslag om en danmarkskanon. Paula Larrain beskrev, hvordan hun som barn oplevede Danmark som et kulturløst samfund, og når hun skulle beskrive, hvad der har formet os som danskere, og hvad vi skal have med i fremtiden, så satte hun folkekirken øverst. Det er i kirken, hun mødte dansk kultur og oplevede, at danskerne ikke er kulturløse, sagde han glad.

Spørg din nabo
For første gang har Kirkeministeriet lavet en selvstændig kampagne op til menighedsrådsvalget, og det kommende valg fik kirkeministeren til at komme med en opfordring til menighedsrådsmedlemmerne.

- Det gælder om at finde nogen, vi kender, der vil stille sig til rådighed for denne tusindår gamle kulturinstitution, som folkekirken er. Det er altid en ros at blive prikket til, og derfor: Spørg dem! Så skal vi nok få flere. Vi skal have fyldt pladserne op. Så held og lykke med at prikke til venner, naboer og bekendte og agtede personer i omgangskredsen.

Fjern de dårlige argumenter
Selv om kirkeministeren havde de positive briller på, fik den aktuelle kampagnen fra Ateistisk Selskab Bertel Haarder til at mene, at folkekirken skal blive bedre til at argumentere for alt det, den gør, og det den står for. Hvis der er noget om de argumenter, som kampagnen benytter, så gælder det om at få dem fjernet, mente han.

- Der er eksempler på overdrevent forbrug, men der er også rigtigt gode eksempler på det modsatte, hvor sogne er fundet sammen og har gjort tingene billigere. Vi bliver nødt til at se på det med udgifterne, som mange steder kan bringes ned. Jeg er glad for, at kirkeskatten er kommet lidt ned, men mit slogan er: Kirkeskatten ned og dåbstallet op!

#Årsmøde 2016 #Medlemsmøder #Kirkeminister