15. DECEMBER 2017

Nyt dialogværktøj skal styrke samarbejde

Hvordan taler man sig frem til et godt samarbejde på arbejdspladsen? En ny guide til samtaler mellem medarbejdere og ledelse viser vej.

COLOURBOX4875825.jpg

Colourbox

Af: Jesper Moll

Det bedste samarbejde skabes i dialog. Det er udgangspunktet for et nyt dialogværktøj for menighedsråd og deres ansatte, som bliver lanceret i dag. Kirkeministeriet har sammen med folkekirkens organisationer i gennem de senere år fået foretaget en række undersøgelser af arbejdsmiljøet i folkekirken.

Undersøgelserne viser, at samarbejdet kan blive bedre, især til gavn for en øget trivsel og arbejdsglæde på folkekirkens arbejdspladser. Det er den ambition, som folkekirkens parter tager alvorligt med den nye guide, vel vidende at mange heldigvis trives godt og finder stor tilfredsstillelse i deres arbejde i dag.

Inge Kjær Andersen, næstformand Landsforeningen af Menighedsråd og formand for foreningens personaleudvalg, har været med i arbejdet. Hun glæder sig over guidens brede fokus på de folkekirkelige arbejdspladser som helhed.

- Som arbejdsgivere har vi en interesse i at skabe attraktive og velfungerende arbejdspladser, og en af måderne det kan gøres, er ved at sørge for en god dialog, både medarbejderne imellem og mellem medarbejdere og ledelse. Dialogværktøjet giver anledning til, at man på de folkekirkelige arbejdspladser løfter blikket fra hverdagens opgaver og tager en dialog om samarbejdet. Det håber jeg det nye værktøj vil give anledning til, siger hun.

Uhensigtsmæssige casehistorier

I dialogredskabet præsenteres fem cases, som hver især tager ca. 40 minutter at gennemføre for menighedsråd og medarbejdere i fællesskab. Casene tager hver især udgangspunkt i realistiske handlingsforløb, der fungerer som indgangsvinkel til samtaler om konflikter, og hvilke forventninger man har til hinanden på arbejdspladsen. Guiden slutter af med fælles drøftelser om god adfærd.

I nogle tilfælde inviterer case-historierne til at diskutere ledelse frem for samarbejde, og det mener Inge Kjær Andersen er uhensigtsmæssigt, og det har ikke været intentionen med dialogværktøjet.

- På trods af vores opfordringer har der ikke været villighed til at få case-beskrivelserne til at afspejle virkeligheden fuldstændig, siger Inge Kjær Andersen og opfordrer derfor til at menighedsrådene, når de bruger værktøjet, er opmærksomt på, hvad formålet er.

Værktøj om samarbejde

Dialogredskabet er alene en støtte til at stoppe op og få talt sammen om, hvordan man samarbejder, og om der er dele, der kan blive bedre. Oplever man, at sognet har store samarbejdsvanskeligheder, er det mere hensigtsmæssigt at kontakte Folkekirkens ArbejdsmiljøRådgivning.

Hent værktøjet her.

#Samarbejde