30. JUNI 2017

Folkekirken har en god ånd

Hvad bruger du kirken til? Menighedsrådsmedlem Tonny Aabenhus fortæller.

mb_20170519_0070.jpg

Tonny Aabenhus oplever, at folkekirken er et rummeligt sted med en god ånd. Foto: Henrik Petit

Af: Alex Kjær

Det bruger jeg kirken til

Tonny Aabenhus, menighedsrådsmedlem i første periode i Maribo sogn

Hvad bruger du kirken til?
Jeg kommer hver uge til vores onsdagscafé og til fredagsandagter. Højmessen deltager jeg i to-tre gange om måneden. Onsdagscaféen er jeg rigtig glad for, her mødes 30-35 mennesker og har nogle hyggelige timer sammen.

Hvad er det bedste ved folkekirken?
Jeg er meget glad for folkekirken. Jeg kommer fra en valgmenighed, men da præsten stoppede, besluttede jeg at gå i min lokale sognekirke. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg kan godt lide, at kirken er åben over for det meste. Det er en misforståelse, sådan som jeg oplever det, at kirken er lukket. Man skal selvfølgelig passe på, at det hele ikke bliver for tivoliagtigt, men der er en god ånd i folkekirken, den er nede på jorden.

System.InvalidOperationException: No macro found by alias FlydendeTekst
   at Umbraco.Web.Macros.MacroRenderer.Render(String macroAlias, IPublishedContent content, IDictionary`2 macroParams) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Macros\MacroRenderer.cs:line 209
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(IPublishedContent content, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 131
   at Umbraco.Web.UmbracoComponentRenderer.RenderMacro(Int32 contentId, String alias, IDictionary`2 parameters) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\UmbracoComponentRenderer.cs:line 102
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Macro_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Macro.cshtml:line 15
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.Mvc.WebViewPage.ExecutePageHierarchy()
   at System.Web.WebPages.WebPageBase.ExecutePageHierarchy(WebPageContext pageContext, TextWriter writer, WebPageRenderingBase startPage)
   at Umbraco.Web.Mvc.ProfilingView.Render(ViewContext viewContext, TextWriter writer) in D:\a\1\s\src\Umbraco.Web\Mvc\ProfilingView.cs:line 25
   at System.Web.Mvc.Html.PartialExtensions.Partial(HtmlHelper htmlHelper, String partialViewName, Object model, ViewDataDictionary viewData)
   at ASP._Page_Views_Partials_grid_editors_Base_cshtml.Execute() in C:\websites\menighedsraad_v8\Views\Partials\grid\editors\Base.cshtml:line 20

Kunne du ønske dig noget anderledes?
Jeg savner at synge sange fra højskolesangbogen i kirken. Det synes jeg godt, man kunne åbne op over for, gerne med guitarspil til. Jeg tror, det måske kunne bringe nogle flere unge i kirke. Det har vi brug for, så det ikke kun er os gamle, der møder op.