Folkekirken er et stort og højtideligt rum

Sangerinden Marie Carmen Koppel deltager på Folkekirkemødet d. 26. august med gospelmusik og samtale om spiritualitet

Marie-Carmen-Koppel-4_higres.jpg

Marie Carmen Koppel elsker at synge gospel. Hun er en spirituel person, som ikke er afklaret med, hvad hun tror på

Af: Alex Kjær, Foto: PR

Marie Carmen Koppel tror ikke på Gud, men hun genkender sig selv i værdierne i den kristne fortælling. Hendes datter på 12 år har derimod valgt at træde helt ind i det kristne fællesskab, da hun for kort tid siden blev døbt i Timotheus Kirke i Valby.

– Hendes dåb var en meget smuk ceremoni, og jeg synes virkelig, det er stærkt, at hun vælger det til, som jeg valgte fra på hendes vegne. Vi havde samtaler om hendes beslutning i et års tid, og jeg kunne høre, at det er noget, hun mener og har tænkt dybt over. Det er ikke bare for at få gaver til konfirmationen om et par år.

Marie Carmen Koppel er opvokset i et ateistisk hjem, hvor der var højt til loftet. Det er der også i hendes eget hjem, hvor hun er kæreste med en muslim, og hvor der er plads til forskellighed og diskussioner, som ofte når langt omkring.

– Jeg er ikke troende på den måde, at jeg er udøvende omkring min tro. Jeg er mere en spirituel person, som tror på noget, men ikke helt er afklaret med hvad. Men jeg føler noget dybt, når jeg synger religiøse sange, som rører mig. Marie Carmen Koppel synger gospel, og hun elsker de budskaber, der er i musikken. Musikken har gjort meget for hende, nogle gange har det nærmest været som en heling af sjælen.

– Kombinationen af teksterne og musikken giver en ekstra dimension, så jeg kommer i kontakt med noget, der er ud over mig selv. Det er en ud af kroppen-oplevelse, hvor jeg kommer tæt på noget større.

Samtalekoncert til Folkekirkemødet

Marie Carmen Koppel optræder i Skt. Lukas Kirke i Aarhus den 26. august klokken 19.30.
Klokken 12 begynder Folkekirkemødet i Turbinehallen, hvor temaet er ”Mennesket og kirken i fremtidens by”.
Klokken 15.30 fortsætter det i Turbinehallen med ”Den relevante gudstjeneste”, som handler om, hvordan andre end præster kan være med i gudstjenesten.

Læs mere om Folkekirkemødet her

Kristne værdier
Sangerinden oplever ikke fraværet af tro i sit liv som et problem. Hun er ikke søgende og har ikke brug for at finde svar på alle spørgsmål. Hendes kæreste er modsat hende helt sikker i sin muslimske tro. Det har de mange snakke om, hvor hun udfordrer hans sikre ståsted.

– Jeg tænker nogle gange, at det må være skønt at have det som ham. For han har svar på alt. Sådan et behov eller sådan en længsel har jeg bare ikke.
Det tætteste, jeg kommer på at beskrive mig selv i forhold til tro, er nok, at jeg er åben.

Marie Carmen Koppel betragter sig selv som en person med stærke værdier og holdninger til, hvordan hun gerne vil være over for andre, i forhold til medmenneskelighed, empati, hjælpsomhed og forståelse.

– De værdier kunne man sikkert godt tage ud af kristendommen, men jeg har ikke behov for at sige, at jeg er kristen, for at kunne stå stærkt på de værdier.

Som sangerinde har hun optrådt i kirker i mange af landets knap 1.700 sogne. Hun oplever, at kirkerummene passer godt til hende på det spirituelle plan.

– Der er noget ophøjet over den stemning, der er i et kirkerum. Folkekirken er et højtideligt rum, som passer godt til mine sange. Jeg synger store sange, som fungerer godt her.

#Folkekirkemødet #Kirkeliv #Tro