18. APRIL 2024

"Menighedsrådsarbejdet er særdeles meningsfuldt"

Ann Dahy

Siden 2020 har Ann Dahy siddet i menighedsrådet. Læs hendes fortælling om, hvad der driver hende, og hvad hun får ud af det.

Kirken er et lokalt kraftcentrum

I mit sogn bor der 13.749 indbyggere og 80 % af dem er medlemmer af Folkekirken. Midt i byen ligger vores smukke hvidkalkede kirke og den har ligget det samme sted, ved vadestedet over Odder Å, siden det 12. århundrede.

Jo mere jeg er kommet i kirken, jo mere har jeg fået øje på hvor stort et lokalt kraftcentrum kirken også er. Hvor meget ånd der er i kirkens hus og hvor meget ånd vi kan få med derfra. Det synes jeg er en utrolig stor ressource i et samfund der er fortravlet, kapitalfokuseret, forbrugsstyret og langt væk fra menneskets oprindelige natur.

Menighedsrådsarbejdet er særdeles meningsfuldt

Et nutidigt kirkeliv, som kan blive en ressource for det moderne menneske kalder på nogle overvejelser, noget planlægning og nogle aktiviteter, som nogen må tage sig af at sætte i værk. Det er essensen i arbejdet i et menighedsråd og det er derfor jeg ser det som et særdeles meningsfuldt arbejde, som jeg gerne stiller mig til rådighed for.

Vi er 15 folkevalgte menighedsrådsmedlemmer, som har et virkelig godt samarbejde og fællesskab med både kirkens, kirkecenterets og kirkegårdens ansatte.

Mange forskellige kompetencer

Jeg har mange års ledererfaring og en delvis tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet betydet at jeg kan byde ind i formandsrollen, som jeg har siddet i, i knap to år.

Det samlede menighedsråd har et kalejdoskop af kompetencer. Det er arbejdsomt, stiller krav, er iderigt og har holdninger. Vi udformede ved valgperiodens start tre strategiske målsætninger, som hjælpsomt har guidet os igennem de prioriteringer og beslutninger, vi har taget undervejs.

Et eksempel på hvad vi har udrettet, var Kyndelmisselysfesten i foråret 2023. Et overdådigt arrangement, som involverede mange af byens forskellige institutioner og havde 1000 gæster.

At vi er så forskellige, gør også, at der er muligheder for at alle kan beskæftige sig med den del af arbejdet, som den enkelte finder mest interessant.

Der er faktisk mulighed for at iagttage menighedsrådsarbejdet som et eventbureau, en kommunikationsplatform, et regnskabskontor, en medarbejderledelsesopgave, en bygningsinspektion, en forplejningsudbyder, en projektledelsesorganistion, en teknisk afdeling og sidst men ikke mindst en koordinerende organisme, som træder i karakter på hvert eneste menighedsrådsmøde.

Om Ann Dahy

Formand for Odder sogns menighedsråd siden 2022

Anns drive: Kirkens rolle i det moderne samfund

#Menighedsrådsvalg2024