15. MARTS 2024

"Det der motiverer mig, er at gøre kirken til en positiv og aktiv medspiller i lokalsamfundet."

Hvorfor stille op til menighedsrådet? Det er der mange grunde til, og hvad der motiverer den enkelte til at gå ind i arbejdet, er helt individuelt. Mød Mike Straarup, der brænder for kirkens rolle i lokalsamfundet.

Photo Output 2

Siden 2020 har Mike Straarup siddet i menighedsrådet. Læs hans fortælling om, hvad der driver ham, og hvad han får ud af det.

Menighedsrådet er en ressource for lokalsamfundet

Menighedsrådet har en stor betydning for lokalsamfundet. Det er en kæmpe ressource for de mindre byer. Så der er rig mulighed for at påvirke udviklingen. Det kan jeg godt lide, og det synes jeg er meget meningsfuldt.

Så det der motiverer mig i arbejdet, er at gøre kirken til en positiv og aktiv medspiller i lokalsamfundet. Der er mange ressourcer i folkekirken. Der havde været en kortlægning af lokalressourcer fra kommunens side, og der var folkekirken ikke nævnt. Det synes jeg ramte ved siden af, og vil gerne lave om på.

Der er gode muligheder for folkekirken ift. at engagere sig lokalt, og mange gør det jo allerede. Vi skal ikke kun lave kirke inde i kirken. Vi skal ud i det levede liv. Det kan være i forbindelse med Sankt Hans, juletræstænding eller byfester. Der er mange måde at gøre kirken gældende på imellem søndage.

Højmessen er jo en kerneydelse, og den skal der være gode rammer for. Men folkekirken er også åben og tilgængelig mellem søndagene. Og hvilken type kirke der er imellem søndagene, det har menighedsrådet meget stor indflydelse på.

Det skal betyde noget

Jeg er glad for arbejdet i menighedsrådet. Det kræver tid, ja, men det giver også indflydelse og det kan jeg godt lide. Jeg er typen, der har det godt med at sidde for bordenden. Da jeg blev valgt ind i 2020, blev jeg også valgt til næstformand. Og efter 1 ½ år, så blev jeg valgt til formand. Det er klart, at logistikken skal gå op herhjemme, men det oplever jeg også en lydhørhed overfor i rådet. Møderne kan godt skubbes lidt, og der er forståelse for, at der også er et andet arbejde og andre hensyn.

Jeg er typen, som ikke kan lade være med at involvere mig. Så nu sidder jeg også i et udvalg på stiftsniveau. Og jeg får lov til at arbejde med folkekirkens udvikling. Og så er der også den professionelle del af det. Jeg arbejder til dagligt med administration, og synes det er rigtig spændende. Så formandsarbejdet passer jo rigtig godt til mig.

Jeg og de andre i menighedsrådet bruger meget tid på det. Så det skal betyde noget. Hvis det ikke ændrer noget, så mister man motivationen. Det er helt naturligt. Så skal energien bruges andre steder. Men det betyder noget, og derfor er min plan da at stille op igen.

Menighedsrådet skal sikre en god arbejdsplads

Jeg er ikke fast kirkegænger, og det var nok en af mine overvejelser ift. at stille op. Det havde jeg da også i baghovedet på de første møder: ’nu bliver det snart afsløret, at jeg ikke ved nok om kristendom,’ eller sådan noget. Men det kræver det heldigvis ikke at være med i menighedsrådet. Selvfølgelig skal man kunne se folkekirken spille en rolle, det er klart. Men der er ikke krav til hverken kirkegang, eller hvordan man tror.

Det er vigtigt for mig som formand, at personalet kender mig. Så jeg forsøger at få snakket med både kirkesangere og andre på andre tidspunkter. For vi har jo personaleansvaret i menighedsrådet, og det er altså vigtigt, at folkekirken er en god arbejdsplads.

Mulighed for personlig udvikling

Det var faktisk ikke mig de ville have. De ville have min hustru. Hun er engageret i vores lokalråd og havde været til møde med præsten, som opfordrede hende til at stille op. Hun mente dog, at det mere var en opgave for mig – og det tror jeg, hun havde ret i. Så jeg ringede til præsten og fik en god snak om, hvad det vil sige at sidde i menighedsrådet.

Det har overrasket mig positivt, hvordan man inviteres helhjertet ind i arbejdet på både sogneniveau og andre steder i folkekirken, når først man viser interessen. Der er virkelig mulighed for at udvikle sig, lære en masse og sætte et aftryk. Det tror jeg, at mange undervurderer.

Der er også tunge arbejdsprocesser og komplicerede paragraffer, men det er også vores historie og kulturarv vi forvalter, og det skal vi passe på. Men selvom det er lidt tungt en gang imellem, så er det virkelig givende. Du kan påvirke udviklingen i dit lokalområde, i folkekirken og på samme tid får du opøvet rigtig mange kompetencer. Det er meget meningsfuldt.

Om Mike Straarup

30 år

Menighedsrådsformand og formand for valgbestyrelsen i Askov, medlem siden 2020

Mikes drive: Lokalsamfundet