20. APRIL 2023

Det er tid til fornyelse af overenskomster snart

I Landsforeningen af Menighedsråd er vi i gang med forberedelserne til OK24, og her er medlemsdemokrati et afgørende element. Derfor efterspørger vi jeres ønsker til, hvad vi skal bringe ind i forhandlingerne.

Overenskomst 1

Illustration: Colourbox

Af: Arbejdsgiver og Rådgivning, Red. Camilla Folsach Madsen

Når overenskomsterne skal forhandles, sidder Landsforeningen med ved forhandlingsbordet. Vores opgave er at varetage vores medlemmers interesser – præcis som de faglige organisationer gør.

Vi kender til jeres hverdag i menighedsrådene, både fra vores daglige rådgivning og møder med jer rundtom i landet, og vi kan derfor bringe virkeligheden i spil.

– Medlemsdemokrati er et afgørende element i Landsforeningen. Og når vi beder jer om input til, hvad vi skal tage med til forhandlingsbordet ved OK24, så er det fordi jeres input og forslag er med til at gøre os skarpere på vores indsatsområder og mål for forhandlingerne, siger Inge Kjær Andersen.

Vi får løbende input fra jer, der bruger vores rådgivning, men vi vil gerne høre fra alle jer medlemmer, der har ønsker i forhold til vores arbejde med OK24. Vi indsamler derfor løbende bidrag fra jer – og startede allerede den 28. marts. For at få det bedste grundlag for at deltage i forhandlingerne vil vi gerne høre fra jer medlemmer: Hvad fungerer godt i de nuværende aftaler? Hvad kan blive bedre, og hvad bør vi arbejde på at få ud af overenskomstforhandlingerne? Vi indsamler jeres bidrag frem til 19. september 2023.

HENT VORES GUIDE TIL AT TALE OVERENSKOMST HER.

Vi har udarbejdet en guide, der kan hjælpe jer til at tale om forslag til krav til fornyelse af overenskomsterne. Den indeholder et skema, hvori I kan notere jeres input om alt fra arbejdstid til ansættelsesforhold.

Bestyrelsen har opbakning fra vores delegeret forsamling til at arbejde med at opnå forhandlings- og aftaleretten formenighedsrådenes ansatte.

Vores mål er er, at den danske model, også skal gælde i folkekirken. Den danske model er kendetegnet ved, at arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationerne sætter sig ved forhandlingsbordet og aftaler, hvad der skal gælde i den næste overenskomstperiode. Det er ikke tilfældet i dag, da det er Finansministeriet, der efter bemyndigelse fra skatteministeren forhandler og indgår overenskomster for hovedparten af menighedsrådenes ansatte.

– Vi tror på, at det vil give bedre ejerskab til aftalerne, hvis det er repræsentanterne for arbejdsgivere og lønmodtagere, der forhandler aftalerne direkte, siger Inge Kjær Andersen som et af argumenterne for at overtage forhandlingsretten og indføre den danske model i folkekirken.

Indtil vi har den danske model i folkekirken, gør vi selvfølgelig fortsat alt, hvad vi kan, for at få mest mulig indflydelse på resultatet af overenskomstforhandlingerne

Sådan foregår overenskomstforhandlingerne

Inden forhandlingerne går i gang, indsamler Landsforeningen ønsker fra menighedsrådene og giver dem videre til Landsforeningens Personaleudvalg. Personaleudvalget forholder sig til medlemmernes ønsker og meldingerne fra rådgivningen, som dagligt har kontakt til mange medlemmer. På den baggrund fastlægges Landsforeningens krav til de kommende forhandlinger.

Selve overenskomstforhandlingerne er en lang proces. Første skridt er, at Landsforeningen mødes med Kirkeministeriet for at fastlægge arbejdsgiversidens krav til de nye overenskomster. Herefter følger en række møder mellem arbejdsgiversiden og lønmodtagersiden, hvor kravene forklares og uddybes med henblik på at forny overenskomsterne.

Selve forhandlingerne om fornyelse af overenskomsterne for menighedsrådenes ansatte sker umiddelbart efter at Finansministeriet og centralorganisationerne i begyndelsen af 2024 bliver enige om løn- og ansættelsesvilkår for statens cirka 185.000 ansatte. Ved alle disse forhandlinger sidder Landsforeningen med og varetager menighedsrådenes interesser.

#OK24