Synlighed

Inspiration til at blive mere synlige og tydelige omkring jeres ydelser til menighedsrådene

COLOURBOX13347600.jpg

Opfordring til afholdelse af vælgermøde - september 2022

Datoen for et kommende folketingsvalg er vanskeligt at spå om, men forventningen er, at der udskrives valg inden længe. Det er derfor værd at overveje om jeres distriktsforeninger, som nogle gjorde ved valget i 2019, skal afholde lokale vælgermøder, hvor I er med til at sætte dagsorden for debatten.
Som distriktsforeninger har I en unik mulighed for at sætte kirkepolitik øverst på dagsordenen, så folkekirkens forhold og kandidaternes holdninger hertil kommer helt frem i valgkampen.
Der findes mange måder at udforme både emner og form for vælgermøderne. Det er således op jer at afgøre, hvad der giver bedst mening for netop jeres medlemmer. Under valgkampen vil I på Landsforeningens hjemmeside kunne finde spørgsmål til kandidaterne, som I kan bruge som inspiration.

Erfaringer fra København
Københavns distriktsforening afholdt et spændende vælgermøde i 2019, og formanden for foreningen Margrethe Winther Nielsen, har givet lov til, at vi deler materiale til planlægning og formidling af vælgermøder som inspiration. De ses herunder.

Datoen for vælgermødet har distriktsforeningens bestyrelse valgt foreløbigt at planlægge til medio oktober. Folketingsvalget udskrivelse er dog afgørende for den endelige planlægning.

Valgkredse
Folketingskandidaterne opstiller i de 10 valgkredse, så I skal finde kandidater, som stiller op i jeres område. Ud fra valgkredsene kan I også se, om I skal samarbejde med andre distriktsforeninger om et vælgermøde. I kan i det vedlagte faktaark se jeres forenings geografi i forhold til valgkredse. et oplæg, der kan bruges til at fortælle om den fælles interesseorganisation på egne generalforsamlinger, i provstisammenhænge, ved deltagelse på menighedsrådsmøder m.m.

Faktaark til vælgermøder
Eksempel på invitation til menighedsrådene
Eksempel på tekst til annonce
Eksempel på henvendelse til et parti om deltagelse på vælgermøde

Distriktsforeningers oplæg til menighedsråd om organisationen

I har her et oplæg, der kan bruges til at fortælle om den fælles interesseorganisation på egne generalforsamlinger, i provstisammenhænge, ved deltagelse på menighedsrådsmøder m.m.

Hent oplægget her

Uddannelsesambassadører formidler viden og begejstring

Folkekirken har sit eget korps af frivillige uddannelsesambassadører, som formidler viden og begejstring omkring folkekirkens uddannelser til kordegne, kirketjenere, kirkemusikere, gravere og gravermedhjælpere.
Her får du en idé om, hvad du kan bruge dem til - en viden distriktsforeningerne kan vælge at være med til at dele.

Se mere her

Afhold jeres eget dåbsværksted

Med et Dåbsværksted kan I udvikle nye ideer til den lokale dåbsindsats. Programmet for dåbsværkstedet består af en kreativ proces, hvor deltagerne vil blive ført gennem en række øvelser og fælles drøftelser. Målet med et dåbsværksted er at udvikle nye og realisérbare ideer til, hvilke tiltag der kan påvirke dåbstallet blandt 0–12-årige.

Programmet tager ca. 3 timer. Derudover skal I sætte tid af til forberedelse og efterbehandling. Sigt efter at have minimum 12 deltagere.

Se mere og print de tilhørende materialer her

Bliv inspireret af andre distriktsforeninger

Der foregår mange ting rundt om i distriktsforeningerne. Se her og bliv inspireret af, hvordan de gør andre steder.

Velkomstfolder produceret af Århus Distriktsforening