2. FEBRUAR 2023

Beskæftigelsesministeren har lyttet – tak for det!

Beskæftigelsesministeren har lyttet til Landsforeningens høringssvar angående lovforslag om konsekvenser ved afskaffelsen af bededag.

Inge Og Ane Halsboe Jørgensen

Landsforeningens næstformand Inge Kjær Andersen takker beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen for at lytte til Landsforeningens høringssvar og ændre teksten i lovforslag.

Af: Marie Gaarden

I dag er der førstebehandling af lovforslaget om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag.

Som lovforslaget i første omgang var fremsat, var der ikke taget højde for, at hovedparten af menighedsrådenes ansatte ikke har fri store bededag, og derfor ikke skal kompenseres for, at store bededag bliver en arbejdsdag.

Det har Landsforeningen gjort opmærksom på i et høringssvar. Og det har beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen lyttet til. I det lovforslag, der bliver førstebehandlet i Folketinget i dag, er ordlyden ændret.

- Jeg er glad for, at ministeren har lyttet og ændret ordlyden af lovforslaget.  Som arbejdsgiverorganisation for menighedsrådene, er det en vigtig præcisering at få med i lovforslaget, så der ikke er tvivl om, at man kun skal kompenseres, hvis arbejdstiden forøges, siger Inge Kjær Andersen, der er næstformand for Landsforeningen og formand for Landsforeningens personaleudvalg.

Kritik af processen
Selve processen omkring afskaffelsen af bededag har Landsforeningen tidligere kritiseret offentligt, blandt andet i ovennævnte høringssvar til beskæftigelsesministeriet, selvom det fremsatte lovforslag ikke handler om selve afskaffelsen af bededag.

Kritikken blev gentaget i en fælles folkekirkelig udtalelse med en opfordring til at værne om den danske folkekirkeordning.

Læs høringssvar og lovforslag

Læs Landsforeningens høringssvar til beskæftigelsesministeren her

Du kan læse det fremsatte lovforslag her

#Bededag #Store Bededag #Høringssvar #beskæftigelsesministeriet