23. MARTS 2023

Her er programmet for vores Årsmøde 2023

Den 30. marts åbner tilmeldingen til Landsforeningens årsmøde, men du kan allerede nu gå på opdagelse i programmet og læse om alt det, der venter mellem 2.-4. juni.

Årmøde 2023

Årsmødet er et oplagt sted for dig at møde andre menighedsrådsmedlemmer og blive inspireret til arbejdet i menighedsrådet.

Af: Redaktionen

Der er noget for alle på årsmødet. Hvad end dit mål er at netværke, blive inspireret eller få indflydelse, så er Årsmøde 2023 stedet.

Her kan du også deltage i workshops om migranter, fleksibilitet og frihed i menighedsrådsarbejdet, forhandlingsret og OK24, kirkegårdens rum, samt hvordan I bedst rekrutterer nye kandidater til menighedsrådsvalget i 2024.

SE PROGRAMMET HER

Derudover foregår årsmødet i godt selskab med omkring 600 andre medlemmer af menighedsråd fra hele landet. Kort sagt: Der er mange gode grunde til at tage til Hotel Nyborg Strand 2.-4. juni 2022.

Lørdag er der delegeretmøde, hvor de delegerede er med til at sætte retningen for Landsforeningens arbejde.

SE DEN FORELØBIGE DAGSORDEN TIL DELEGERETMØDE HER

Vi glæder os til at se jer!

Udvalgte inspirationsarrangementer på Årsmøde 2023

Rekruttering til menighedsrådsvalget i 2024
Det er helt centralt at fortælle om værdien af jeres arbejde i menighedsrådet, når I som nuværende menighedsrådsmedlemmer skal tiltrække nye kandidater.

Få inspiration til at finde frem til den gode historie om menighedsrådsarbejdet som et godt fundament til at få kandidater til at stille op i 2024.
Afvikles af Louise Theilgaard, udviklingskonsulent i Landsforeningen af Menighedsråd.

Kirkegårdens rum
Kirkegårdene er under forandring med ændrede begravelsesmønstre og nye ønsker til kirkegården. Menighedsrådenes opgave er at imødekomme forandringen, men samtidig huske respekten for både følelser og kulturarv. Vær med i samtalen om, hvordan kirkegården ser ud i dag, og hvordan den kan udvikle sig for at passe til danskernes ønsker til kirkegården og fremtidens begravelsesskik.
Afvikles af Anne Galmar, landskabsarkitekt ved VEGA Landskab og kirkegårdskonsulent på Lolland-Falster Stift.

Fleksibilitet og frihed i menighedsrådsarbejdet
Bliv klogere på, hvilke muligheder den ny økonomilov giver jer som menighedsråd. Landsforeningen arbejder løbende for, at I har så gode rammer for jeres arbejde som muligt. Vi drøfter, om der med den nye lov er tilstrækkeligt med fleksibilitet og frihed for jer. Vi indsamler input til, hvilke forslag vi skal kæmpe for, hvis politikerne igangsætter ændringer af menighedsrådsloven, hvilket har været på tale i det lovforberedende arbejde.
Afvikles af Hans-Henrik Nielsen og Anton Pihl, formænd for Landsforeningens udvalg for hhv. Økonomi, Bygninger og Grøn omstilling- og Strukturudvalget.

Bliv klogere på forhandlingsretten og OK24
Hvilken konkret betydning har det for jer, når Landsforeningen får forhandlingsretten? Få svar på, om I stadig vil være underlagt overenskomster og regler, og bliv klogere på Landsforeningens ønske om at få forhandlingsretten, processen ved forhandlinger og tiden imellem overenskomstforhandlingerne. Desuden vil vi give dig indflydelse på overenskomstkravene til 2024 og på den måde sikre medlemsdemokratiet. Workshoppen er målrettet kontaktpersoner og formænd.
Afvikles af Personaleudvalget og medarbejdere fra Landsforeningens ansatte.

Migranter – hvordan kan de være med i kirken hjemme hos os?
Alle menighedsråd har fået tilsendt en oversigt over hvor mange migranter, der bor i sognet, og hvilket land de kommer fra. Hvis du hører til dem, der overvejer, om jeres kirke skal invitere eller på anden måde række ud til en eller flere grupper migranter, så er denne workshop for dig.
Afvikles af Søren Dalsgaard, medarbejder i Folkekirkens Migrantsamarbejde, akademileder og redaktør på Grundtvigsk Tidende, Ingrid Ank og sognepræst Birgitte Rosager Møldrup, Grundtvigsk Forum.

#Årsmøde 2023