24. JANUAR 2023

Ny liste over landets sorggrupper er på vej

En landsdækkende oversigt over folkekirkens sorggrupper er under udarbejdelse. Netop nu kan landets sogne hjælpe ved at opdatere oplysninger om lokale sorggrupper inden 1. februar. Se her, hvordan.

Sjælesorg 6

I en sorggruppe kan efterladte finde fællesskab med andre, som også har mistet. Fra 1. februar vil det blive lettere for mennesker i hele landet at finde frem til folkekirkens sorggrupper. Foto: Folkekirken.dk

Af: Aalborg Stift, red. Camilla Folsach Madsen

Tusindvis af mennesker søger hvert år efter oplysninger om folkekirkens sorggrupper. En del har desværre fået forældede informationer på det nuværende sorggruppekort på folkekirken.dk, og derfor bliver dette fra 1. februar 2023 erstattet af en ny, landsækkende oversigt over folkekirkens sorggrupper. Den vil være tilgængelig på folkekirken.dk, stifters hjemmesider og Det Nationale Sorgcenters Sorgvejviser.

Derfor opfordres alle sogne nu til at udfylde informationer om deres lokale sorggrupper.

Lettere at holde opdateret
Målet med den nye sorggruppeoversigt er netop at lette adgangen til folkekirkens sorggrupper til gavn for mennesker i sorg. Rigtig mange fortæller om den uvurderlige støtte, de har fundet i en sorggruppe i folkekirken.

Den nye løsning bliver ikke bare nemmere og mere overskuelig for dem, der søger en sorggruppe. Den bliver også lettere at ajourføre for de sorggruppeledere, menighedsråd og ansatte, der skal opdatere oplysninger om kirkens sorggrupper.

Som noget nyt, er det nu muligt på sogn.dk selv at indtaste og redigere oplysninger om kirkens sorggruppe.

Løsningen indeholder også nye funktioner. For eksempel er det nu muligt at sætte en 'udløbsdato' på sorggruppen. Oplysningerne bliver gemt og kan med et klik hurtigt bliver reaktiveret og opdateret, hvis man på ny åbner sorggruppen.

Se i faktaboksen nedenfor, hvordan du får din kirkes sorggrupper med på oversigten. Har du spørgsmål, kan de henvendes på mhto@km.dk til Marie Hoehl Tolstrup, kommunikationsmedarbejder i Aalborg Stift.

Sammen om sorgen
Til marts sætter kampagnen 'Sammen om sorgen' blandt andet fokus på folkekirkens sorggrupper og den vigtige opgave, folkekirkens mange sorggruppeledere er med til at løfte.

Kampagnen vil forventeligt sende mange ind og søge i den nye sorggruppeoversigt. Det er derfor vigtigt, at sogne inden 1. februar, eller snarest derefter, har indtastet korrekte oplysninger om kirkens sorggrupper. Allerede nu kan jeres sogn tilføje info til den nye sorggruppeoversigt og dermed hjælpe til at synliggøre det vigtige arbejde, folkekirkens mange sorggruppeledere udfører.

Sådan kommer den nye hjemmeside for sorggrupper til at se ud:

Sådan gør opretter du en sorggruppe

Opret kirkens sorggruppe på sorggruppeoversigten

• Hvis du har oprettet din sorggruppe i den nuværende løsning efter 1. januar 2022:
    Du skal ikke foretage dig noget, da du har oprettet din sorggruppe i den nuværende løsning inden for det seneste år, og informationerne bliver derfor automatisk overført til den nye oversigt. Hvis du i fremtiden skal opdatere dem, sker det i den enkle formular på sogn.dk.
    For at komme til formularen, skal du logge ind i sogn.dk/adm. Se hvordan her

• Hvis du har oprettet din sorggruppe i den nuværende løsning inden 1. januar 2022:
    Log ind på sogn.dk og opret din kirkes sorggruppe ved at udfylde formularen.
    For at komme til formularen, skal du logge ind i sogn.dk/adm. Se hvordan her

• Hvis du endnu ikke har oprettet sorggruppen, men vil have den med på oversigten: Log ind på sogn.dk og opret din kirkes sorggruppe ved at udfylde formularen.
    For at komme til formularen, skal du logge ind i sogn.dk/adm. Se hvordan her

Husk at opdatere oplysninger inden 1. februar 2023 (når du det ikke inden 1. februar, kan du indtaste oplysninger snarest herefter).

#Sorggrupper