23. FEBRUAR 2023

Medlemmerne er ikke flygtet fra folkekirken

I 2022 var 73,2 procent af danskerne medlem af folkekirken, i 2023 er tallet 72,1 procent. Faldet kan til dels forklares med indvandring.

Medlemmer I Folkekirken

Der er en naturlig forklaring på det, som ved første øjekast kan ligne en medlemsflugt. De sidste år er der sket en betydelig indvandring til Danmark af personer, som ikke er medlem af folkekirken. Foto: folkekirken.dk.

Af: Alex Kjær

Umiddelbart ligner det en krise, når man kigger på statistikken for folkekirken i 2022, som udkom for nylig. Her kan man nemlig læse, at der er sket det største fald i medlemsprocenten siden 1990.  Og går man lidt længere frem i historien, er der sket det tredjestørste fald i medlemstallet siden 2007.

Men der er en naturlig forklaring på det, som ved første øjekast kan ligne en medlemsflugt. De sidste år er der sket en betydelig indvandring af personer, som ikke er medlem af folkekirken. Der er fx mange ukrainere, som er flygtet til Danmark for at komme væk fra krigen i deres hjemland.

Desuden er indvandringen øget i Danmark, efter at landet genåbnede på bagkant af corona-nedlukningerne. Den øgede indvandring er derfor en betydelig forklaring på faldet i medlemsprocent fra 73,2 procent i 2022 til 72,1 procent i 2023.

Behov for særlige indsatser

- Forklaringen ændrer dog ikke ved, at der er behov for særlige indsatser i folkekirken de kommende år. Det er glædeligt, at medlemsprocenten blandt etniske danskere kun er faldet ganske lidt, men det er en udfordring, at vi først og fremmest er kirke for etniske danskere og ikke i væsentlig grad for indvandrere og efterkommere, siger Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen.

Han peger desuden på, at de nye tal viser, at medlemsandelen er højere blandt ældre end blandt yngre. Det giver en risiko for, at medlemsandelen ikke bliver fornyet, når ældre danskere dør, og at børn og unge ikke bliver medlemmer gennem dåben.

Dåben er en særlig udfordring, fordi mange forældre udskød den under corona-nedlukningerne. Der er derfor et stort efterslæb, som kirkerne nogle steder forsøger at imødegå ved blandt andet at tale om tumlingedåb. Det er usikkert, om alle de udskudte dåb bliver gennemført, eller om der er et tab, som kan mærkes de kommende år. Derfor kan der være behov for særlige tiltag, som inviterer udøbte børn til at blive døbt.

- I forhold til modtagelsen af fremmede i Danmark er det vigtigt, at folkekirken gør tærsklen til indgangsdøren lavere. I Landsforeningen af Menighedsråd har vi for nylig sendt statistisk materiale til samtlige sogne om antallet og fordelingen af migranter lokalt. Vi håber, tallene kan bruges konstruktivt, der hvor det giver mening at række ud, siger Søren Abildgaard.

#medlemstal #folkekirkens medlemmer