7. NOVEMBER 2022

Få hjælp til ansættelse af daglig leder

Skal I ansætte en daglig leder? Ny vejledning kan hjælpe jer i forberedelserne.

Ansættelse af daglig leder

Ny vejledning hjælper med at sætte rammer, beskrive opgaver og krav til en daglig leder. Illustration: Colourbox

Af: Marie Gaarden

Det kræver grundige overvejelser at ansætte en daglig leder – for hvad ønsker I af jeres kommende medarbejder – fagligt og personligt? Og hvilke opgaver forestiller I jer, den nye leder skal varetage?
Landsforeningen af Menighedsråd og Danmarks Kordegneforening har sammen udarbejdet en vejledning, der kan hjælpe menighedsråd i arbejdet med at finde den rette daglige leder til netop deres arbejdsplads. Vejledningen er både med til at sikre en god ansættelsesproces og klare rammer, der bidrager til et godt arbejdsmiljø.

Fastlæg rammer og find den rette profil
Vejledningen giver overblik over, hvilke arbejdsopgaver, kompetencer og kvalifikationer, der typisk ligger i en stilling som daglig leder. Den beskriver også, hvilke overvejelser, man bør gøre sig, inden man går i gang med at udarbejde et stillingsopslag.
”Vi har udarbejdet vejledningen for at hjælpe menighedsrådene med den vigtige ansættelsesproces og med at få fastlagt de rammer, de ønsker en daglig leder skal udfylde. En forventningsafstemning både før og efter ansættelsen er vigtigt - også for at sikre et godt arbejdsmiljø” siger Inge Kjær Andersen, næstformand i Landsforeningen af Menighedsråd.
Også Henrik Højen, formand for Danmarks Kordegneforening, ser oversigten som et brugbart redskab til at få ansat den rette person:
”Den giver stof til refleksion over, hvilken profil man ønsker en ny daglig leder skal have, både når det handler om faglighed og personlige kvalifikationer.”

Udover en liste over typiske arbejdsopgaver og tilhørende kompetencer og kvalifikationer, indeholder vejledningen også et afsnit om, hvordan menighedsrådene kan gribe en ansættelsessamtale an og eksempler på, hvad man kan spørge ind til under samtalen.

Vedtægt for daglig leder
Foruden vejledningen er der udarbejdet et forslag til en arbejdsbeskrivelse i form af en vedtægt for en daglig leder. Ligesom vejledningen er arbejdsbeskrivelsen et godt udgangspunkt til at få drøftet snitflader og opgaver/ansvar. Den er lavet som en skabelon, så den er nem at tilpasse. Den findes på Folkekirkens IntraNet.

Link til vejledning og forslag til arbejdsbeskrivelse

Her finder du vejledningen Ansættelse af daglig leder

Forslag til arbejdsbeskrivelse: Vedtægt for en dagligleder. Den findes på Folkekirkens IntraNet.
Følg dette link

#rekruttering #Ansættelse #daglig leder