4. APRIL 2022

Gabrielprisen

Vidste du, at Landsforeningen har sin helt egen filmpris, Gabrielprisen?

Gabriel Samlet 1

5 film er i år nomineret til prisen.

Af: Anja D. Christensen

Prisen er en kirkelig markering af en nordisk kvalitetsfilm, og vinderen af prisen kåres traditionen tro på Landsforeningens årsmøde. I år kommer er der også en særpris. Men du må vente helt indtil Årsmødet før spændingen bliver udløst.

I år er følgende 5 film nomineret til prisen:

Lamb – gyser fra Island
I filmen Lamb møder vi det islandske par María og Ingvar, der driver et lille landbrug med får. Da de finder en mystisk nyfødt på deres farm, beslutter de at beholde det og opfostre det som deres eget barn. Den uventede hændelse giver meget glæde, men kan også føre til undergang for familien.

De uskyldige – en vaskeægte gyser fra Norge
Fire børn udforsker deres beboelseskompleks og skovene omkring det. Uden forældrenes viden udvikler børnenes leg sig, og der begynder at ske uhyggelige ting.

Skyggen i mit øje – dansk film af Ole Bornedal
Om morgenen den 21. marts 1945 er nonnerne og skolekammeraterne Rigmor, Eva og Henry fra Den Franske Skole på Frederiksberg klar til at starte skoledagen. Langt derfra på den anden side af Nordsøen gør britiske piloter fra Royal Air Force sig klar til en afgørende mission for den danske modstandsbevægelse.

Rose – dansk drama med Sofie Gråbøl i hovedrollen
I 1997 stiger Inger, hendes søster Ellen og svogeren Vagn ombord på en bus til Paris. Knapt er bussen nået på motorvejen, før Inger fortæller resten af selskabet i bussen, at hun er skizofren. Ved ankomsten til Paris står det klar, at Inger har en skjult dagsorden, og sammen med sin søster og svoger går hun på jagt efter svar.

Smagen af sultdansk film med blandt andet Katrine Greis-Rosenthal og Nikolaj Coster-Waldau
Et par har sammen skabt en familie og opbygget en restaurant. Da drømmen brister, prøver deres datter at redde sin familie. Trods de bedste intentioner udløses en lavine af uforudsete og potentielt ødelæggende konsekvenser.

Har du set filmene? Ellers kan du nå det inden årsmødet. Måske det bliver din favorit, der løber med prisen og æren i år? Der er også mulighed for at se vinderfilmen på årsmødet.

Den kirkelige filmpris er blevet uddelt siden 2003, hvor en lang række film i årenes løb er blevet fejret lidt ekstra. Bag prisen står Landsforeningen, prisens jury og ikke mindst de mange organisationer, der har støttet prisen økonomisk.

Vil du se de nominerede film? - Her kan du streame dem
Der er forskellige steder, du kan downloade filmene (leje/købe):

Smagen af sult
Viaplay
apple TV
Grand Hjemmebio

Skyggen i mit øje
Grand Hjemmebio
ViaPlay

De uskyldige
Apple TV
Grand hjemmebio

Lamb
Ikke tilgængelig i øjeblikket

Rose

Filmaften? Få styr på rettigheder

I en del sogne er der tradition for at arrangere filmaftener, hvor nogle af de nominerede film vises.

Det er vigtigt at indhente rettigheder til filmvisningerne, når det sker i sognehuset eller lignende steder.

Et oplagt sted at få rettigheder er hos CVLI Danmark (cvli.com), hvor man kan købe en licens.
Prisen afhænger af menighedens størrelse, der er en udførlig vejledning på siden.

#Gabrielprisen #gabriel