25. MAJ 2022

Diakoni i fremtiden

Hvad skal du lave på fredag? Fredag 27. maj afholdes Folkekirkemødet for fjerde gang. Programmet er i år varieret og byder på vedkommende oplæg og debatter om blandt andet den næste generation, diakoni og folkekirken som værdibærer.

Sjaelesorg 8 Diakoni

Fredag 27. maj er der Folkekirkemøde i Roskilde. Her kan man blandt andet deltage i eftermiddagsarrangementet ”Mennesker på kanten – diakoni i fremtiden”, der lige som de øvrige arrangementer foregår på ”Prindsen” i Algade i Roskilde.

Af: Alex Kjær

- Mødet har udviklet sig til at være et centralt forum for samtalen mellem forskellige dele af folkekirken. Som deltager har man mulighed for at blive klogere på tidens væsentlige spørgsmål, så jeg vil opfordre alle, der har tid og lyst, til at deltage, siger Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd.

Folkekirkemødet er en del af Himmelske Dage, og dagen er inddelt i tre temaer, som afvikles på skift i løbet af dagen. Man behøver ikke at deltage i hele arrangementet, hvis der er andre aktiviteter på Himmelske Dage, man også gerne vil nå.

Hvis man er særlig interesseret i diakoni, kan man fx deltage i arrangementet ”Mennesker på kanten – diakoni i fremtiden”, der foregår klokken 13.30-15, lige som de øvrige arrangementer på ”Prindsen” i Algade i Roskilde.

Her kan man opleve oplægsholderne professor Jørn Henrik Petersen fra Center for Velfærdsstatsforskning på Syddansk Universitet, diakonikonsulent Thyge Enevoldsen ved Helsingør Stift og Mette Møberg Madsen, generalsekretær i Samvirkende Menighedsplejer. De fortæller om folkekirken og velfærdsstaten og om, hvordan man sætter diakoni på dagsordenen.

Ifølge befolkningen er den vigtigste aktivitet for folkekirken at hjælpe syge, gamle og socialt udsatte. Hvordan kan det være tilfældet i et meget udbygget velfærdssamfund, og hvordan kan folkekirken i fremtiden imødekomme denne forventning?

Temaet afrundes med mulighed for spørgsmål og debat om diakoni.

Folkekirkemødet

Folkekirkemødet afvikles i år for fjerde gang og er et centralt forum for samtalen mellem forskellige dele af folkekirken.

Foregår fredag 27. maj i Roskilde som en del af Himmelske Dage.

Som deltager har man mulighed for at blive klogere på tidens væsentlige spørgsmål, og dagen er inddelt i tre temaer:

Den næste generation

Folkekirken og dem på kanten af samfundet

Folkekirken som værdibærer