30. JUNI 2022

Arbejdsmiljø - brug dialogen

Gennem ti år med folkekirken som arbejdsområde har Hans Hjerrild, der er leder af Folkekirkens ArbejdsmiljøRådgiv­ning, set en tendens: Et stigende fokus på arbejdsmiljøet.

Psykisk arbejdsmiljø Bob K.jpg

Illustration: Bob Katznelson

Af: Alex Kjær til Menighedsrådenes Blad 3 - redigeret af Marie Gaarden til web

I 2021 aflagde Arbejdstilsynet 255 besøg i religiøse institutioner. 125 af besøgene endte med påbud eller vejledninger om forhold, som spænder fra risiko for ulykker over indeklima til chikane og traumatiske hændelser.

Men faktisk er folkekirken ikke ramt i højere grad end andre bran­cher, vurderer Hans Hjerrild, leder af Folkekirkens ArbejdsmiljøRådgiv­ning.

- Antallet af påbud og vejlednin­ger om forhold på arbejdspladsen er faldet, i de år jeg har arbejdet med arbejdsmiljø i folkekirken. Det skyl­des især, at der er større fokus på arbejdsmiljø i dag end tidligere siger Hans Hjerrild og fortsætter:

- For ti år siden kunne arbejdsmiljø være ukendt land for nogle menighedsråd, det oplever vi ikke i samme grad i dag. Prov­sterne, som er præsternes arbejds­givere, arbejder også i stigende grad med deres ledelsesrolle, så der er en positiv bevægelse, som forhåbentlig fortsætter.

Han påpeger dog, at han sammen med sine kolleger ofte er ude i sogne, hvor der er alvorlige problemer med arbejdsmiljøet. Så det større fokus på arbejdsmiljøet betyder ikke, at alt er rosenrødt. Omvendt står det ikke så slemt til, som medieomtale kan give indtryk af.

Inkluderende dialog er vejen frem
I den offentlige debat bliver der jævnligt peget på den særlige struktur, der findes i folkekir­ken, som en af årsagerne til dårligt arbejdsmiljø.

For Hans Hjerrild er det ikke strukturen i sig selv, som er et pro­blem, men snarere manglende evne eller lyst til at bruge de værktøjer, som kan løse problemerne.

- Dårligt psykisk arbejdsmiljø handler om ledelse og relationer, og vores erfaring er, at inkluderende dialog er vejen frem, hvis man i sog­net for alvor vil gøre noget ved pro­blemerne. Det vil sige, at man skal lytte og gå ind i en samtale med det udgangspunkt, at den anden eller de andre måske har ret i nogle af de ting, de fremfører. Hvis man går ind i en samtale med det udgangspunkt, at modparten tager fuldstændig fejl, og at sandheden kun kan ligge på min side, så er det ikke dialog.

- Jo før der bliver gjort noget ved problemet, jo større er sandsynlighe­den for, at arbejdspladsen kan blive velfungerende. Vi ser desværre – heldigvis få – sager, hvor konflikten er blevet så voldsom, at der ikke er mulighed for at udvikle os frem til en løsning. De sager kan ende med, at menighedsrådet trækker sig, eller at stiftet griber ind.

Artiklen er et uddrag fra temaet om arbejdsmiljø bragt i Menighedsrådenes Blad nr. 3, 2022.
I det trykte blad kan du også læse artiklerne:

• "Vi skal huske at anerkende hinanden" - interview med Eva Holmegaard Larsen, sognepræst, medlem af Landsforeningens bestyrelse og tidligere stiftskonsulent.
    Download artiklen

• "Det går begge veje" - interview med Bjarne Rødkjær, formand for FAKK (Forbundet af kirke og kirkegårdsansatte)
    Download artiklen

Læs hele temaet om Arbejdsmiljø fra Menighedsrådenes Blad nr. 3 2022.

Sæt fokus på ledelse og samarbejde

Landsforeningen holder kurser og uddannelse for menighedsråd om blandt andet ledelse, samarbejde og kommunikation.
Se vores kurser her

Det er også muligt at få en af vores konsulenter ud til en temadag eller et skræddersyet kursus.
Læs om mulighederne her og kontakt vores udviklingnsafdeling

Folkekirkens ArbejdsmiljøRådgivning

- Cirka ti års erfaring med arbejdsmiljø i folkekirken

- Løser opgaver, som spænder fra kon­fliktløsning til forebyggelse