16. SEPTEMBER 2021

Aftale om rollefordeling hører op

Aftale om opgave- og rollefordeling mellem provstier, stifter, Landsforeningen af Menighedsråd og Kirkeministeriet ophører og erstattes ikke af en ny aftale.

Rådgivning

Du kan ringe til Landsforeningens rådgivning alle hverdage. Foto: Colourbox

Af: Anja D. Christensen

Siden 2011 har der været en aftale om opgave- og rollefordeling mellem provstier, stifter, Landsforeningen af Menighedsråd og Kirkeministeriet. Rapporten ”Analyse af stifterne” fra 2017 anbefalede at overveje en revision af aftalen.

Der blev derfor nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra aktørerne, som fik til opgave at evaluere den eksisterende aftale om rolle- og opgavefordeling, drøfte overordnede principper for rådgivning og betjening af menighedsråd og provstiudvalg samt overveje modeller for en revideret rolle- og opgavefordeling.

Arbejdsgruppen har nu afsluttet sit arbejde og kirkeministeren har godkendt gruppens indstilling om, at aftale om rolle- og opgavefordeling ikke videreføres og heller ikke erstattes af en ny aftale.

Har arbejdet for anden løsning
- I Landsforeningen havde vi gerne set en løsning med en ny aftale om opgave- og rollefordeling, fortæller næstformand i Landsforeningens bestyrelsen Inge Kjær Andersen.

- Vi kunne med en ny aftale sikre en hensigtsmæssig anvendelse af ressourcerne ud fra kriterier som bl.a. kompetencer, antal af sager, ens serviceniveau og behov for interesse- og partsvaretagelse. Vi ser det som vores opgave at sikre, at vores medlemmer understøttes bedst muligt i opgaveløsningen, og at de oplever det så enkelt og ubureaukratisk som muligt at få rådgivning og vejledning, når de har brug for det, forklarer hun

Der er hjælp at hente
- En del af den opgave kan løses ved, at det er klart og tydeligt, hvor menighedsrådsmedlemmerne skal rette henvendelse, når behovet opstår, siger Inge Kjær Andersen og fortæller, at Landsforeningen derfor er i gang med at udarbejde materiale til menighedsrådene, der på en overskuelig måde viser, hvor man skal henvende sig for at få hjælp i forskellige sager.

- Naturligvis fortsætter Landsforeningen med at rådgive og hjælpe medlemmerne. Medlemmerne kan som altid ringe til Landsforeningen og blive hjulpet videre. Det kan være med vejledning og hjælp eller med henvisning til, hvor de skal henvende sig, forsikrer Inge Kjær Andersen.

Telefonerne er åbne alle hverdage, her sidder jurister, udviklingskonsulenter, regnskabsmedarbejdere m.fl. klar til at hjælpe. Ring på telefon 8732 21 33.

Landsforeningen hjælper

Landsforeningen af Menighedsråd rådgiver som medlemsorganisation bredt om menighedsrådsarbejdet og oplyser løbende om nye tiltag og muligheder i folkekirken.

Landsforeningen kan blandt andet vejlede menighedsrådene om samarbejde med andre menighedsråd samt bistå med menighedsrådets regnskab og budgetlægning.

Menighedsråd kan også anmode Landsforeningen om at varetage rådets interesser i konkrete sager, hvor rådet er part, fx i personalesager, Landsforeningen tilbyder desuden en række kurser og uddannelser for menighedsrådsmedlemmer.

#Rådgivning