15. SEPTEMBER 2021

Ny formand for Arbejdsmiljørådet

Folkekirkens Arbejdsmiljøråd har i denne uge fået en ny formand

Inge Kjaer Andersen C.jpg

Inge Kjær Andersen er valgt som formand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd.

Af: Anja D. Christensen

Inge Kjær Andersen, næstformand i Landsforeningens bestyrelse, er blevet valgt som formand for Folkekirkens Arbejdsmiljøråd. Rådet arbejder blandt andet med at understøtte arbejdsmiljøindsatsen på de folkekirkelige arbejdspladser.

- Jeg vil også arbejde på, at vi sikrer et fortsat godt samarbejde mellem Folkekirkens Arbejdsmiljøråd og Folkekirkens arbejdsmiljørådgivning (FAR). Rådgivningen fra FAR er til stor hjælp for menighedsrådene, når der er problemer med arbejdsmiljøet, og via et godt samarbejde kan Arbejdsmiljørådet få nyttig viden om, hvilke behov der er for initiativer på arbejdsmiljøområdet i folkekirken.

Hen over sommeren har der i medierne været fokus på flere sager med mobning og samarbejdsproblemer på de folkekirkelige arbejdspladser, og det er også et område Arbejdsmiljørådet kommer til at have ekstra fokus på, fortæller den nye formand.

Folkekirkens Arbejdsmiljøråd blev etableret i 2009 og er et forum, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere kan drøfte og udvikle arbejdsmiljøet i folkekirken. Formandsposten går hvert andet år på skift mellem hhv. arbejdstager- og arbejdsgiversiden.

- Vi drøfter løbende i Folkekirkens Arbejdsmiljøråd, hvordan både arbejdstager og arbejdsgiver sammen kan sikre et godt arbejdsmiljø. Det gode arbejdsmiljø er et fælles ansvar, siger Inge Kjær Andersen, der er valgt som formand de næste to år.

Følgende er repræsenteret i Folkekirkens Arbejdsmiljøråd:

• Danmarks Kordegneforening
  • Danmarks Kirketjenerforening