10. JUNI 2021

Krav om mundbind ophæves

Ny politisk aftale om genåbning ophæver krav om mundbind og visir fra mandag den 14. juni.

Kirke med flag colourbox.jpg

Fra på mandag bliver det muligt at få i kirke uden mundbind. Foto: Colourbox.

Af: Anja Christensen

Fra på mandag bliver det igen muligt at færdes de fleste steder uden mundbind. Det eneste sted, det fortsat opretholdes, er for stående i offentlig transport. Det betyder, at man sandsynligvis allerede fra på mandag kan undlade at bruge mundbind under gudstjeneste og andre kirkelige handlinger samt menighedsaktiviteter i øvrigt.

Landsforeningens bestyrelsesformand Søren Abildgaard glæder sig over den nye aftale, der blev indgået i nat:
- Med den nye aftale nærmer vi os virkelig normale tilstande, og jeg ser frem til, at vi snart kan mødes uden mundbind, siger Søren Abildgaard.

I de kommende dage forventer Søren Abildgaard at få klarhed over, hvad aftalen konkret kommer til at betyde for folkekirken, og han håber på flere lempelser.

- Jeg synes blandt andet, at man skal se på arealkravet for kirkerne. Når det efter planen ophæves på serveringssteder pr. 1. juli, vil det være naturligt, også at ophæve kravet for kirkerne. Men jeg tror vi kommer til at have dem frem til september, siger Søren Abildgaard.

Den nye aftale om genåbning indebærer blandt andet, at afstands- og arealkrav på serveringssteder, hvor man sidder ned, ophæves fra 1. juli. Søren Abildgaard håber altså, at det også vil komme til at gælde for kirkerne, hvor mange mindre kirker har været udfordret af arealkravene, blandt andet i forbindelse med bryllupper, dåb og begravelser.

Øvrige restriktioner og retningslinjer udfases og forsimples fra den 14. juni 2021.
Du kan læse den seneste genåbningsaftale her.

Følg også med på vores coronainfo-side, som vi opdaterer løbende.

#coronavirus #covid-19 #Genåbning