8. NOVEMBER 2021

Regeringen ønsker at indføre Coronapas – også i folkekirken

Update d. 10. november: Coronapas genindføres fra fredag d. 12 november.

Coronavirus 2.jpg

Af: Marie Gaarden

UPDATE (10. november): Folketingets epidemiudvalg har givet opbakning til, at covid-19 igen bliver kaldt en samfundskritisk sygdom. Dermed genindføres coronapasset fra fredag d. 12. november.

Landsforeningen udarbejder en vejledning hurtigst muligt. Den bliver tilgængelig her på menighedsraad.dk

Coronapas skal vises ved indendørs kirkelige arrangementer med mere end 200 deltagere, lyder en anbefaling fra regeringen.

Statsminister Mette Frederiksens ønske om at ville genindføre coronapas for at mindske smitten af Covid-19, vil omfatte folkekirken. Det står fast efter et pressemøde mandag d. 8. november.

Her fremgik det, at regeringen ønsker at indføre et krav om coronapas, hvis der er over 200 personer forsamlet indendørs og 2.000 personer til udendørs arrangementer.
Kravet gælder altså også for gudstjenester for kirkelige handlinger som dåb, vielser og begravelser samt for menighedsarrangementer, lød det på pressemødet.

Vejledning kommer hurtigst muligt
Indføres regeringens ønskede restriktioner, vil det naturligt afføde en række spørgsmål i forhold til, hvordan man skal håndtere reglerne, for eksempel hvem der skal stå for kontrollen af coronapas.

- Vi ved, at der vil være mange menighedsrådsmedlemmer, der vil have spørgsmål til, hvordan de konkret skal forholde sig til restriktionen. Derfor laver vi en vejledning hurtigst muligt, hvis coronapasset bliver genindført, siger Søren Abildgaard, formand for Landsforeningen af Menighedsråd.

Han opfordrer til at følge med her på siden, der løbende bliver opdateret.