28. JULI 2021

Bispevalg i Aalborg Stift - valgmøde 9. august i Aalborg

Distriktsforeningerne i Aalborg inviterer 250 menighedsrådsmedlemmer, præster og valgmenighedsrepræsentanter fra provstier i Aalborg til at møde de tre kandidater.

Budolfi Kirke Colourbox

Der skal vælges mellem tre kandidater til bispevalget i Aalborg Stift. Afstemningen indledes d. 31. august 2021. Bispevielsen finder sted d. 12. december 2021 i Aalborgs domkirke, Budolfi Kirke. Foto: Colourbox.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Traditionelt er det bispekandidaterne, der er oplægsholdere ved et valgmøde. Men ved valgmødet d. 9. august vil en ekstern oplægsholder lægge ud med at give sit bud på, hvad man bør forvente af den kommende biskop i Aalborg Stift.

For her vil Henrik Bundgaard Nielsen, tidligere præst i Aalborg Stift, nu generalsekretær for Kirkefondet, indlede med et oplæg under temaet: "Hvad bør vi som menighedsråd og præster kunne forvente af en biskop?"

Herefter vil de tre bispekandidater, Annette Brounbjerg Bennedsgaard, Hanne Dahl og Thomas Reinholdt Rasmussen præsentere deres kandidatur som oplæg til samtale og dialog.

Ordstyrer for valgmødet er Inge Kjær Andersen, repræsentant for Landsforeningen af Menighedsråd.

Til mødet inviteres 250 stemmeberettigede menighedsrådsmedlemmer, præster og valgmenighedsrepræsentanter fra Aalborg Budolfi Provsti og Aalborg Nordre Provsti. Det er således et lukket møde med begrænsede pladser. Såfremt der ikke er fyldt op, vil invitationen gå videre til naboprovstierne.

Mødet arrangeres af Budolfi Distriktsforening og Distriktsforeningen i Aalborg Nordre Provsti og finder sted i Lindholm Kirke i Nørresundby, d. 9. august, kl. 19.00.

Om bispevalget i Aalborg Stift

Bispevalget i Nordjylland afgør, hvem der skal indsættes som ny biskop over Aalborg Stift ved den officielle bispevielse i Aalborg Domkirke d. 12. december 2021.

Afstemningsproceduren indledes d. 31. august 2021.

Det er distriktsforeningerne, som varetager menighedsrådenes interesser lokalt, der afholder disse valgmøder, hvor de stemmeberettigede kan møde bispekandidaterne.