5. FEBRUAR 2020

Ved ansættelse: Hvad er der brug for?

Landsforeningen har udarbejdet anbefalingen ”Når I skal ansætte, skal I spørge jer selv: Hvad har vi brug for?” til medlemmerne, om hvordan man kan arbejde med rekruttering af nye medarbejdere.

Rekruttering _Bob Katzenelson.jpg

Illustration: Bob Katzenelson

Læs politikken her

- Når vi vælger at udarbejde en anbefaling om, hvordan man kan arbejde med rekruttering, er det fordi vi mener, det er en af de vigtigste områder for en arbejdsgiver at tage vare på. Vi tror nemlig på, at et grundigt og professionelt ansættelsesforløb giver både kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen, bedre trivsel og et godt grundlag for samarbejde. Det medvirker samlet set til, at folkekirken bliver en attraktiv arbejdsplads, siger Inge Kjær Andersen, næstformand og formand for Landsforeningens Personaleudvalg og fortsætter:

- Når en stilling bliver ledig, skal man altså ikke bare besætte stillingen med det samme opgaveindhold og timetal, nej her skal man spørge sig selv: Hvad har vi brug for? Altså det samme som man ville gøre, hvis det var en helt ny stilling.

Lav en liste

Inge Kjær Andersen understreger, at det er vigtigt også at bruge tid på at finde ud af, hvad den nye medarbejder skal have af såvel faglige kompetencer som personlige kvalifikationer.

- I kan på den baggrund udarbejde en liste over de faglige kompetencer og personlige kvalifikationer, der er forudsætningen for at kunne varetage stillingen, foreslår Inge Kjær Andersen.

Inge Kjær Andersen er klar over, at det kræver tid og ressourcer at gennemføre en god rekrutteringsproces.

- Men vi tror på, at det kan betale sig i den sidste ende, både for menighedsrådet, kollegerne og den nye medarbejder, siger hun.

Få hjælp til ansættelsen

Landsforeningen tilbyder at hjælpe ved rekruttering af nye medarbejdere. Ud over at medvirke ved stillingsopslag og samtaler samt valg af kandidat kan rekrutteringskonsulenten også hjælpe med at tilrettelægge et hensigtsmæssigt ansættelsesforløb. Kontakt udviklingskonsulent Lisa Junge for at høre nærmere: lj@menighedsraad.dk