9. JUNI 2020

Arealkrav lempes

Reglerne om arealkrav lempes fra 4 m2 gulvareal til 2 m2, hvis deltagerne overvejende sidder ned.

arealkrav .jpg

Af: Anja Christensen

Sundheds- og ældreministeriet har opdateret bekendtgørelsen om arealkrav, hvilket kan få betydning for blandt andet afholdelse af orienteringsmøder.

Fra den 9. juni er kravet ændret fra 4 m2 gulvareal per person til 2 m2 per person, hvis deltagerne i det væsentligste sidder ned. Gulvarealet opgøres fra væg til væg uanset inventar m.v.

- Det gælder for gudstjenester, kirkelige handlinger og de fleste aktiviteter i sognegårdene, hvor deltagerne i det væsentlige sidder ned. Og det er nok også i sognegårdene, det primært vil få betydning, da der fortsat er et afstandskrav på 2 meter ved sang, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Desuden er lokaliteter, hvor deltagerne især sidder ned, kun begrænset af forbuddet mod store forsamlinger (500 personer).

- Så det åbner for muligheden for at holde udendørs gudstjenester, fx også ved konfirmation og vielser. Det gælder uanset, om arrangementet gennemføres på kirkens grund eller på et andet areal, siger Søren Abildgaard.

De øvrige retningslinjer i forhold til afstand skal naturligvis også overholdes.

Du kan læse den opdaterede bekendtgørelse her.

#coronavirus #Orienteringsmøde