23. DECEMBER 2020

Ny anbefaling: Aflys julegudstjenesterne

Efter ny udvikling i smitteforholdene, anbefaler Præsteforeningen, Provsteforeningen, biskopper og Landsforeningen nu at aflyse julegudstjenesterne.

Julegudstjenste - Juletræeer-udenfor.jpg

Julegudstjenester kan aflyses, hvis menighedsrådsformand og præst(er), der har tjeneste er enige om det. Sådan lyder anbefalingen nu efter et møde mellem kirkeministeren og folkekirkens taskforce onsdag aften. Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Smitteudviklingen og det forsvarlige i fortsat at gennemføre julegudstjenesterne har været drøftet på flere møder i dag, efter at indsatsgruppen, herunder sundhedsmyndighederne har ændret anbefalingerne. Det fik Kirkeministeriet til tidligere i dag at udsende skærpede retningslinjer, hvor det blev anbefalet, at julegudstjenesterne højst må vare 30 minutter og uden sang. Det gælder både fælles salmesang, kor og solosang.

Efter et møde mellem kirkeminister Joy Mogensen, biskopperne og folkekirkens corona-taskforce var konklusionen på den baggrund, at det, med det meget korte varsel, mange steder har været vanskeligt at nå at omstille sig til de nye forhold. Derfor anbefales det nu, at alle gudstjenester frem til 3. januar aflyses.

Aflysningerne kan finde sted, når menighedsrådsformand og præst(er), der har tjeneste, er enige. Biskopperne har ved deres anbefaling givet et forhåndssamtykke til, at julegudstjenesterne kan aflyses.

I en fælles meddelelse fra Præsteforeningen, Provsteforeningen, biskopper og Landsforeningen, udtrykker de stor beklagelse over, at de ikke kan anbefale at afholde gudstjenesterne i julen frem til Hellig Tre Kongers søndag den 3. januar.

- Det vil stadig være muligt at holde udendørs gudstjenester, drive-in samt virtuelle gudstjenester. Vi anbefaler, at man holder kirkerummene åbne for personlig andagt. Ser man lokalt en mulighed for at gennemføre korte andagter på de nye skærpede vilkår, kan dette naturligvis også være en mulighed. Der vil fortsat være mulighed for afholdelse af kirkelige handlinger, står der blandt andet i meddelelsen. Den kan læses her.

Læs de opdatererede retningslinjer fra 23. december her.

Læs den seneste udmelding fra Kirkeministeriet her.

#coronavirus