31. OKTOBER 2020

Nultolerance over for seksuelle krænkelser i folkekirken

Udtalelse om seksuel chikane på Landsforeningens delegeretmøde.

IKA på talerstol.jpg

Jeg vil opfordre alle menighedsråd til at læse den vejledning, som Folkekirkens Arbejdsrådgivning har udarbejdet og forholde sig til lokalt, hvordan den gode måde er at forholde sig til seksuel chikane på, og hvordan man kan håndtere det, sagde Inge Kjær Andersen på delegeretmødet. Foto: Charlotte Tybjerg Sørensen

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Vedledning om håndtering af seksuel chikane og krænkende handlinger på arbejdspladsen

Folkekirkens Arbejdsmiljørådgivning

Næstformand og formand for Personaleudvalget, Inge Kjær Andersen kom på delegeretmødet med en udtalelse vedrørende seksuelle krænkelser.

- Vi har nultolerance over for seksuelle krænkelser, slog Inge Kjær Andersen fast og fortsatte:

- Vi er bevidste om, at det foregår – det tror, vi det gør i folkekirken ligesom i resten af samfundet. Det er vigtigt at kunne håndtere det. Og det skal man have hjælp til. Folkekirkens Arbejdsmiljøråd har i  2919 udarbejdet en vejledning til håndtering af seksuel chikane, og jeg vil opfordre alle menighedsråd til at læse den og forholde sig til lokalt, hvordan den gode måde er at forholde sig til seksuel chikane på. Og hvordan man kan håndtere det. Man kan få rådgivning – ved Arbejdsmiljørådgivningen eller Landsforeningen. Det er vigtigt, at vi arbejder sammen om at forebygge og håndtere seksuelle krænkelser, og vi vil arbejde videre med det i Arbejdsmiljørådet, sagde Inge Kjær Andersen, som også er næstformand i Arbejdsmiljørådet.

Kirkeminister Joy Mogensen kom også ind på emnet i sin hilsen til de delegerede.

- Debatten om seksuelle krænkelser skal også foregå i folkekirken. Det kan være svært og sårbart, men det behøver ikke at være farligt. Der skal være procedurer for, hvad man gør, når eller hvis det sker, lød det fra ministeren.

#Årsmøde 2020