28. SEPTEMBER 2020

Julens arrangementer fastlægges lokalt

Det er det enkelte menighedsråd, der afgør, hvordan julens højtider markeres i en tid med corona/Covid-19.

Jul 2  folkekirken.dk.jpg

Foto: Folkekirken.dk

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Med udgangspunkt i den fælles udmelding, Landsforeningen og Præsteforeningen meldte ud 17. september, understreges det, at når det gælder det, der skal foregå i sognene i forbindelse med den kommende højtid, så er det det enkelte menighedsråd, der træffer beslutning om, hvad der skal foregå. Naturligvis ud fra de retningslinjer, der foreligger fra sundhedsmyndighederne.

- I forhold til, hvorvidt man fx ønsker at holde flere gudstjenester i forbindelse med julen, om det skal foregå indendørs eller udendørs efter de regler, der nu gælder,  eller om man planlægger et tilmeldingssystem, så er det en lokal afgørelse, som det enkelte menighedsråd selv træffer. Det er vigtigt, at menighedsrådene er klar over, at det er noget, man selv kan og skal påtage sig ansvaret for, siger Landsforeningens formand Søren Abildgaard.

Hvis man er usikker på retningslinjer, regler og anbefalinger i forhold til corona, står Landsforeningen til rådighed med vejledning og hjælp. Rådgivningen træffes på tlf. 87 32 21 5510-15.30 man. - tors. og 10 - 13 om fredagen eller på raadgivning@sogn.dk.

Forberedelse i dialog med præster og kirkefunktionær

En del menighedsråd er allerede begyndt at tænke i, hvordan julegudstjenester og andet skal finde sted i en tid med restriktioner på grund af corona. Søren Abildgaard opfordrer alle andre til også at begynde at lægge planer.

- Selvom vi stadig har tre måneder til jul, vil jeg understrege vigtigheden af at forberede sig i god tid, og allerede nu – i dialog med præster og kirkefunktionærer – tage hul på, hvordan julens højtid kan foregå på en anderledes – men lige så god måde – som tidligere år, siger Søren Abildgaard.

Find Landsforeningens samlede coronavejledning for folkekirken her.

#coronavirus