3. DECEMBER 2020

Inspiration til jul med corona-restriktioner

Fyldte kirker og mange mennesker samlet rimer ikke på Corona. Hvordan kan højtiden markeres og fejres i år? Få inspiration til jul i en corona-tid her.

jul corona.jpg (1)

Julen bliver anderledes, end vi er vant til. Billede: colourbox.

Af: Anja Christensen

Julen er lige rundt om hjørnet, og for mange er julegudstjenesten en vigtig tradition og en uundværlig del af julen. Det anslås, at 20-30 procent af danskerne går i kirke juleaften, og kirkerne plejer at være fyldt til sidste sæde. Men i år kan kirkerne ikke fyldes, som de plejer. Og det giver udfordringer for mange menighedsråd.

Kreative tiltag pibler frem
Rundt om i landet er der mange kreative tiltag i gang. Nogle menighedsråd vil holde julegudstjeneste allerede den 23. december. Andre vil bruge bookingsystemer med billetter til julegudstjenesterne. Nogle steder flytter gudstjenesten ud under åben himmel eller ned i den lokale sportshal. Initiativerne er mange, og menighedsrådene går på med krum hals, for at fejre julen med sikkerheden i top.

Inspirationskatalog til juletiden
Med input fra landets stifter har Københavns Stift udarbejdet et idekatalog med forslag til nye måder at imødekomme den store efterspørgsel i forbindelse med julen på en corona-venlig måde.

Kataloget indeholder idéer til kreative hilsner, inspiration til at bruge digitale kanaler og en række forslag til at holde julegudstjenesten  i nye varianter.

Find kataloger HER.

Der kan fx uddeles goodiebags med trykte julesalmer, stearinlys og link til en digital julegudstjeneste, der kan give en fornemmelse for det fællesskab, der er inden i kirken, som man kan tage med hjem i stedet for at være fysisk til stede.

Julegudstjenesten kan streames live på Facebook. Mange kirker gjorde sig gode erfaringer under forårets corona-streamning, dem kan I bygge videre på og sende en kærlig hilsen til dem, der ser med hjemmefra.

Et andet forslag er at arrangementer holdes udendørs med korte juleseancer med en kort prædiken og et par sange, som afholdes foran kirken et par gange i juledagene.

Hvad må vi, og hvad må vi ikke?
Husk at overholde de gældende corona-restriktioner. Der gælder fx forsamlingsforbud, areal -og afstandskrav, krav om mundbind med mere.

Restriktionerne ændrer sig løbende, og det være svært at navigere i regler, påbud, anbefalinger og krav. For at gøre det så let for dig som muligt, har vi lavet en samlet corona-vejledning på vores hjemmeside, der bliver opdateret, hver gang der er nyt om corona-restriktionerne, der påvirker kirker og/eller menighedsråd.
Her finder du corona-afsnittet på vores hjemmeside.

#coronavirus #jul