12. MARTS 2020

Folkekirken omfattes af corona-lukning

Gudstjenester og aktiviteter i sognegårde skal aflyses de næste 14 dage. Ansatte i kirkerne og på kirkegården skal sendes hjem, men arbejde hjemmefra, såvidt muligt. Allerede i dag skal menighedsrådene informere medarbejderne om, hvad det kommer til at betyde for dem i den nærmeste fremtid.

Raklev kirke lolland.jpg

Folkekirken er omfattet af de tiltag, som myndighederne har besluttet, for at forsinke smittespredning af conoravirus og udbrud af Covid-19. Biskopperne har idag udsendt en vejledning til menighedsråd og præster om, hvordan man skal forholde sig. Landsforeningen yder hjælp i forhold til de udfordringer, tiltagene rejser.

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

Opdateret 12. marts kl. 17.15 med en FAQ nederst i artiklen

Biskopperne har i dag udsendt en vejledning til, hvordan man håndterer konsekvenserne af de tiltag, som myndighederne har besluttet for at forsinke smittespredning af coronavirus og udbrud af Covid-19.

Tiltagene omfatter de offentlige virksomheder og institutioner og indbefatter også folkekirken i Danmark.

Menighedsrådene modtager derfor i dag en mail fra Kirkeministeriet om, hvordan man skal forholde sig i den nuværende situation.

Gudstjenester aflyses – kirkelige handlinger gennemføres

I biskoppernes vejledning fremgår blandt andet, at gudstjenester i folkekirkens kirker, aktiviteter i sognegårde og andre offentlige arrangementer, hvor menighedsrådet er vært, er omfattet af regeringens beslutning om, at alle offentlige institutioner indendørs aktiviteter indstilles med øjeblikkelig virkning de næste 14 dage.

Folkekirken vil stadig udføre kirkelige handlinger, dvs. dåb, vielser og begravelser. Men det kan blive under andre forhold end normalt. Det vil fx ikke ske i forbindelse med gudstjenester, og der vil som udgangspunkt ikke være offentlig adgang.

Hjælp til de nye udfordringer

Landsforeningen støtter op om biskoppernes vejledning og vil arbejde med at hjælpe menighedsrådene til at finde løsninger på de spørgsmål, den rejser i forhold til personalet m.v.

Læs biskoppernes vejledning her.

Læs spørgsmål og svar i vores FAQ.

#coronavirus