10. DECEMBER 2020

Corona: Yderligere 31 kommuner omfattes af restriktioner

Menighedsråd i alle stifter bliver nu berørt af de skærpede corona-restriktioner.

corona colourbox 1.jpg

Af: Charlotte Tybjerg Sørensen

På et pressemøde torsdag eftermiddag oplyste regeringen og myndighederne, at yderligere 31 kommuner omfattes af de skærpede restriktioner, der fra i går omfattede 38 kommuner. Restriktionerne, som trådte i kraft i går og gælder frem til og med 3. januar 2021, udvides fra 11. december til hele Region Sjælland og Region Hovedstaden (undtagen Bornholm) samt hele Region Midtjylland, Aalborg, Vejle, Fredericia og Middelfart kommuner. I alt er der dermed tale om 69 kommuner, hvor 79 procent af befolkningen bor. Alle stifter bliver dermed berørt. Nedlukningen kommer til at gælde fra 11. december kl. 16 til og med 3. januar.

- Vi opfordrer til, at menighedsrådene i de pågældende kommuner udviser stor ansvarlighed og følger de anbefalinger, der kommer fra myndigheder og biskopper, siger Søren Abildgaard, Landsforeningens formand.

Landsforeningen minder om, at det er menighedsrådene, der har ledelsesansvaret – også når det handler om beslutninger med baggrund i corona-restriktionerne.

- Menighedsrådene bør sørge for at sikre en god dialog med præster og medarbejdere om, hvilke aktiviteter det er forsvarligt at gennemføre, og hvilke der bør aflyses henset til smittesituationen i de berørte kommuner. Samtidig skal man overveje, i hvilket omfang der er behov for, at medarbejdere fortsat møder på arbejde. Det vil fx være nødvendigt ved gudstjenester og kirkelige handlinger, samt hvis der undtagelsesvis lokalt gennemføres andre arrangementer eller aktiviteter i kirken eller sognegårde m.v., lyder det fra Søren Abildgaard.

I Landsforeningens samlede vejledning for folkekirken er der hjælp til at håndtere corona-situationen. Find den her.

Læs pressemeddelelse fra Kirkeministeriet her.

Læs Sundhedsstyrelsens gode råd til julen her.

#coronavirus