7. AUGUST 2020

Corona: Er det 2 eller 4 m2 ?

Folkekirken er underlagt bestemmelserne om arealkrav og er dermed ikke omfattet af bestemmelsen om det almindelige forsamlingsforbud, som i øjeblikket er 100 personer.

Tommestok - colourbox.jpg

Foto: Colourbox

Dog skal folkekirken som alle andre overholde det overordnede forbud mod forsamlinger af mere end 500 personer.

Hovedreglen er, at der skal være 4 m2 pr. person, hvis personer står op og kan bevæge sig rundt mellem hinanden.

Men hvis man hovedsageligt sidder ned, så er det tilstrækkeligt med 2 m2 pr. person. Da størstedelen af de tjenester og arrangementer, som folkekirken afvikler, er siddende, så er det altså arealkravet på 2 m2 pr person, der gælder.

Herudover skal de almindelige anbefalinger om afstand overholdes: 1 meters afstand fra næsetip til næsetip – 2 meter hvis der synges.