5. FEBRUAR 2020

Alsang i domkirkerne

I anledning af 75-året for Danmarks befrielse i 1945 inviteres alle landets menighedsråd til Alsang i domkirkerne i marts og april 2020.

Roskilde domkirke2.JPG

Tusinde stemmer synger for demokrati og håb om fred, når folkekirkens ungdomskor, domkirkerne, og stifterne i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp inviterer til Alsang i alle landets domkirker.

Af: Pernille Aakjær

Alle landets menighedsråd og kirkens organister/korledere for børne-, ungdoms- og voksenkor inviteres til Alsang i Domkirken.
75-året for Danmarks befrielse i 1945 fejres og samtidig synges der for fremtidens børn og skaberværket. Programmet består af en række salmer og sange, indrammet af ”Dejlig er Jorden” og ”Frydeligt med Jubelkor”. I som menighedsråd kan vælge at arrangere en Alsang-udflugt for menighedsrådet til stiftets domkirke. I kunne også invitere jeres kirkekor med. Eller korene kunne komme med deres familier. Til at opleve suset når tusinde stemmer i domkirken synger for fred, demokrati og børnenes fremtid.

De 855 kor i landsorganisationen Folkekirkens Ungdomskor, har også modtaget en invitation til Alsang i Domkirkerne. Arrangør er Folkekirkens Ungdomskor samt folkekirkens stifter og domkirker, i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp.

Alsang opstod i sommeren 1940 hvor omkring 720.000 borgere landet over samtidig samledes i fællessang om en alvorlig situation - modvilje mod besættelsesmagten og opbakning om kongen.

Læs mere om Alsang i Domkirkerne her

Se invitationen til alle landets menighedsråd fra Folkekirkens ungdomskor her (PDF) eller her (Word)

Datoer for Alsang i Domkirkerne:
Roskilde, lørdag 21. marts, kl. 14.00

Odense, lørdag 21. marts, kl. 15.00